حدیثسوال و جواب

برای مسلمان دعوتگر جايز نيست كه قرآن كريم را برای غير مسلمان بدهد

برای مسلمان دعوتگر جايز نيست كه قرآن كريم را برای غير مسلمان بدهد

 

يكی از محصلين افغانی مقيم در كشور هندوستان سوال نموده:

آيا برای مسلمان جايز است كه بخاطر دعوت نمودن و قناعت دادن غير مسلمان قرآن كريم را برايش بدهد چند صنفی و هم اتاقی من بودایی و عیسوی است و هندو هم است بعضی اوقات در مورد دين مبين اسلام و قرآن كريم سوال میکنند گفتم سوال کنم اگر جایز باشد که برایشان یک ترجمه قرآن كريم را بدهم ..شما لطفا همكاری و راهنمايی كنيد؟

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله، أما بعد،،
اولا: از احساس دينی و اهتمام اين جوان عزيز هموطن ما قدر دانی ميكنيم كه بر علاوه از حفظ هويت و ارزشهاي اسلامي خود برای هدايت ديگران و مشرف آنها به دين مبين اسلام كوشان است و از فرصت استفاده نموده برای سربلندی دين خود كار ميكند جزای الله خيرا و از همه محصلين و جوانان هموطن ما كه در كشورهای غير اسلامی مصروف درس و ادامه تحصيل هستد و يا به سر می‌برند همين توقع را داريم كه منحيث فرزندان سرزمين سلطان محمود غزنوی وسيد جمال الدين افغانی افتخار نشر دين مبين اسلام را نيز كسب نمايند.

ثانيا: در شرائط كنونی وسائل و تکنولوژی جديد برای نشر دين مبين اسلام زمينه و فرصتهای خوبی را برای مسلمان فراهم نموده كه از بدائل تقليدی مؤثريت بيشتر دارد كه بايد از اين وسائل و تکنولوژی استفاده نمود.
ثالثا :برای دعوتگر مسلمان جايز نيست كه قرآن كريم برای غير مسلمان بدهد زيرا:

1- بيم آن ميرود كه قرآن كريم مورد اهانت قرار گيرد زيرا غير مسلمان به اين كتاب آسمانی احترام ندارد و حقش را اداء نمی كند.
2- غير مسلمان نجس و ناپاک است و بايد كتاب الله متعال را لمس نكند حتى برای مسلمان بی وضوء جايز نيست كه مصحف را لمس كند پس از باب اولى غير مسلمان بايد به مصحف دست نبرد.
3- در صورتيكه قرآن كريم به غير مسلمان داده شود بر آن تسلط پيدا ميكند از اينكه با دين اسلام دشمنی دارد ممكن دست به بی‌حرمتی و پاره كردن و زير پاكردن آن بزند..

در حديث صحيح متفق عليه ثابت است كه رسول الله صلى الله عليه و سلم منع نمود مسافر مسلمان را كه قرآن كريم را با خود به سرزمين دشمن ببرد:

عَنْ عَبْدِاللهِ بْنِ عُمَر َرَضيَ اللهُ عنهما أنَّ رَسُولَ اللهِ – صلى الله عليه وسلم – نَهَى أنْ يُسَافَرَ بِالقُرْآنِ إِلَى أرْضِ العَدُوِّ
ليكن دعوت نمودن غير مسلمان از خود طريقه و شيوه خاص دارد كه اين برادر ما بايد آن‌را مطالعه نموده و مطابق آن عمل نمايد و از شيوه های شيخ احمد ديدات و ذاكر نايك در اين راستا استفاده كند، وشيوه های دعوتی زيبا وجود دارد كه مسلمان غير مسلمان را به دين مبين اسلام دعوت دهد وقبل از تحفه دادن قرآن کریم زمینه مسلمان شدنش را نماید ازجمله آن:

1- فضائل توحيد و يكتا پرستی الله متعال را برايش شرح كند.
2- دلائل عقليی كنونی را برايش بيان كند كه مدبر و خالق اين زمين و آسمان به اين برزگيی الله متعال است و اداره اين از توانايی مخلوق خارج است.
3- در مورد فضائل و نعتمهای بهشت و جنت روشنی بيندازد.
2- مسائل زيبا و خوب را انتخاب نموده برايش بيان كند.
3- از عدالت و رحمت در دين مبين اسلام صحبت نمايد.
4- دين مبين اسلام را دين دوستی، محبت و صلح و همزيستی معرفی نمايد.
5- او را با خود به كتاب خانه خاص خود و يا به كتابخانه عمومی ببرد بعضی آيات قرآن كريم را برايش تلاوت نمايد، و ترجمه معانی قرآن كريم را برايش هديه و تحفه دهد.
6 – كسيتهاي تلاوت قرآن كريم را بصداي قراء وحافظان مشهور جهان اسلام را برايش بدهد.
7- با تلاوت قرآن كريم از سايتهای انترنيتی و موبايل او را آشنا بسازد زيرا قرآن كريم خودش معجزه است و سبب هدايت غير مسلمانان ميشود.
8- سايتهای اینترنتی اسلامی را به‌ زبانهای كه غير مسلمان به آن تسلط و آشنايی دارد باز نمايد.
9- اين بسيار با اهميت است كه خود مسلمان دعوتگر با رويه خوب، اخلاق نيكو، امانتداری و صداقت الگو و قدوه باشد تا اينكه از اخلاق و كردار خود غير مسلمان را متأثر سازد.
10 – عهد و پيمانی كه كه با غير مسلمان دارد به آن وفا نمايد اعتدال، تسامح، شعارش باشد .

نمایش بیشتر

فضل الله ممتاز

فضل الله ممتاز ولد مولوي محمد عمر ممتاز ، ولايت پروان، دره غوربند. تحصيلات ابتدائي ومتوسط در مدرسه مولوي حبيب الرحمن شهيد قريه پلسنگي، ومدرسه عبد الرؤوف حجت قريه باقي دره سبز، قرآن كريم، با أحكام تجويد، چهار كتاب، گلستان، بوستان، رشيد البيان، رحمان بابا، صرف بهائي، صرف مير، زرادي، ميزان صرف، بالشمة، هداية النحو، خلاصة الكيداني، منیة المصلي، قدوري، كنز الدقائق، نور الظلم، تفسير قرآن كريم را در مساجد نزد پدر برزگوارم كه محتسب ومسؤول ديني وقضائي غوربند بود ونيز ، سارنوال عبد الرؤوف حجت شهيد، مولوي صاحبان ملا محمد داود، مولوي محمد عالم، استاد سرمعلم خداداد، انجنير حمزه، استاد عبد الجليل شفقيار به اتمام رسانيدم (ادامه سوانح...)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید