جامعهسوال و جواب

تراشیدن ریش شوهر توسط خانمش

براي خانمها جواز دارد كه شوهران را به زيبائي ونظافت تشويق كنند.. اما جواز ندارد كه خواهش تراشيدن ريش شوهر را بكنند

يكي از دوستان محترم سوال نموده:
حکم خانم که شوهرش را به تراشیدن ریش مجبور ویا تشویق مینماید؟

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله أما بعد،،
بر زن وشوهر لازم است که همکاری بر نیکی و پرهیزکاری داشته باشند، ودو دوست پیوسته به هم اند که هرکدام از دیگری متأثر شده و در او تأثیر می افگند.
از اینرو، بر هر دو واجب است که بر نیکی و پرهیزگاری همیاری نموده و از گناه و بدی خود را بازداشته، درکار پسندیده مشوق و فرمان¬ده همدیگر بوده و از کارهای زشت همدیگر را منع نمایند.
چنانکه الله متعال می فرماید: ” وتعاونوا على البر والتقوى ولا تعاونوا على الإثم والعدوان” و یکدیگر را بر نیکوکاری و پرهیزکاری یاری دهید و یکدیگر را به گناهکاری و ستم بر دیگران یار مباشید.
ونيز امر كرده كه “ای کسانی که ایمان آورده اید، خود و خانوادة خود را از آتشی که هیزم آن مردم و سنگ باشند (کفار و بتان) نگاه دارید..
از اینرو، بر مسلمان فرض گردانیده که بکوشد خود و خانواده اش را از آتش دوزخ نگه دارد. که این کار با طاعت خداوند و پرهیز از معاصی او تحقق می یابد.
چنان که رسول الله صلى الله عليه وسلم تشویق فرموده که با زن صالح و شایسته ازدواج صورت گیرد و اینکه زن را به عقد مرد صالح و شایسته ای درآورد که از دین و اخلاق او راضی می‏باشد. آن هم برای آنکه این هدف والای زناشویی محقق گردد که آن هم: همکاری میان زن و شوهر و فرزندان و خانواده های شان برای رسیدن به رضای خداوند و استقامت و پایداری در دینش میباشد.
لهذا خانمان حق دارند كه شوهران شان را تشويق كنند كه به نظافت وپاكي وزيبائي شان اهتمام كنند ، اما مسائل را كه در آن نافرماني الله متعال باشد ومخالفت سنت رسول الله صلى الله عليه وسلم باشد خواهش نكنند زيرا گنهگار مي شوند وبر شوهر لازم نيست كه اين خواهش نامشروع خانم خود را قبول كند زيرا سول الله صلى الله عليه وسلم در حديث صحيح كه مسلم روايت كرده فرموده است:” أحفوا الشوارب وأعفوا اللحى” بروتها را كم كنيد وريش بمانيد ودراز كنيد..ونيز در حديث صحيح ديكري كه از عبد الله بن عمر رضي الله عنهما روايت شده : “عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه أمر بإحفاء الشوارب وإعفاء اللحية” رسول الله صلى الله عليه وسلم امر نموده كه بروتها را كم كنيد وريش را بمانيد..
ريش سنت رسول الله صلى الله عليه وسلم است ونيز زينت مردها است وماندنش ثواب وفضيلت دارد وبايد خواهران مسلمان سنت رسول الله صلى الله عليه وسلم را دوست داشته باشند وخواهش مخالفت آنرا نكنند از شوهران شان..زيبائي در تراشيدن ريش نيست.

نمایش بیشتر

فضل الله ممتاز

فضل الله ممتاز ولد مولوي محمد عمر ممتاز ، ولايت پروان، دره غوربند. تحصيلات ابتدائي ومتوسط در مدرسه مولوي حبيب الرحمن شهيد قريه پلسنگي، ومدرسه عبد الرؤوف حجت قريه باقي دره سبز، قرآن كريم، با أحكام تجويد، چهار كتاب، گلستان، بوستان، رشيد البيان، رحمان بابا، صرف بهائي، صرف مير، زرادي، ميزان صرف، بالشمة، هداية النحو، خلاصة الكيداني، منیة المصلي، قدوري، كنز الدقائق، نور الظلم، تفسير قرآن كريم را در مساجد نزد پدر برزگوارم كه محتسب ومسؤول ديني وقضائي غوربند بود ونيز ، سارنوال عبد الرؤوف حجت شهيد، مولوي صاحبان ملا محمد داود، مولوي محمد عالم، استاد سرمعلم خداداد، انجنير حمزه، استاد عبد الجليل شفقيار به اتمام رسانيدم (ادامه سوانح...)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید