تاریخ و سیره

اولین کسی که ایده فتح آندلس را مطرح کرد ، که بود؟  از اصحاب بود یا تابعین؟

فتح آندلس توسط مسلمانان ، یک فتح عادی مثل فتوحات دیگر نبود ؛ بلکه نقطه تحول خطیری بود که جرقه التقاء عالم اسلامی با عالم غربی مسیحی را زد ، و مسلمانان توانستند بعد از این فتح بزرگ ، تمدن بزرگ و مبارکشان را در آنجا برپا کنند ؛ تمدنی که همه دنیا را نورانی کرد و شعاع آن به هر مکانی رسید .

اما سوال اینجاست:

چه کسی اول به فتح آندلس فکر کرد یا ایده فتح آندلس نظر چه کسی بود؟

ایده فتح آندلس یک ایده بسیار قدیمی است و موسی بن نصیر و عقبة بن نافع اولین کسانی نبودند که به این ایده فکر کردند! ؛ بلکه ایده فتح آندلس  قبل از آن ها مطرح شده بود. سپاهیان اسلام توانستند در دوران خلیفه راشد عثمان بن عفان رضی الله عنه به دروازه های قسطنطنیه برسند و آن را از یک طرف محاصره نمایند ، اما نتوانستند که آن را فتح کنند. در آن هنگام سیدنا عثمان بن عفان رضی الله عنه فرمودند:

« همانا قسطنطنیه از طرف دریا فتح میشود ، اما شما اگر آندلس را فتح کنید پس شما همراه کسانی که قرار است قسطنطنیه را فتح کنند در آخرت (در اجرشان) شریک خواهید بود.» (الطبري: تاريخ الأمم والملوك 2/598، وابن كثير: البداية والنهاية 7/171، والحِميري: الروض المعطار في خبر الأقطار ص33).

یعنی : بر مسلمانان لازم است تا برای اینکه بتوانند بر قسطنطنیه غالب شوند و آن را فتح نمایند ، باید اول آندلس را فتح کنند و راه اسپانیا را بپیمایند ، سپس رو به طرف (شرق ، یعنی ) قسطنطنیه کنند . منظور از دریا که سیدنا عثمان رضی الله عنه به آن اشاره کردند ؛ همان است که امروزه به آن دریای سیاه می گویند . پس زمانی که مسلمانان از جهت آندلس به قسطنطنیه برسند و یا از طریق دریای سیاه بتوانند بر آنجا چیره شوند ، حصار قسطنطنیه از همه جهاتی که در اطراف آن است، شکسته خواهد شد ، و این باعث سهولت در فتح قسطنطنیه خواهد شد.

اما مسلمانان در دوران خلافت سیدنا عثمان بن عفان رضی الله عنه بنا به دلایلی، نتوانستند آندلس را فتح نمایند و این ایده که مثل بذری در زمین کاشته شده بود چندین سال بعد،  در دوران خلافت بنی امیه ، درست زمانی که موسی بن نصیر والی شمال آفریقا بود، تحقق پیدا کرد و مسلمانان توانستند که آندلس را فتح کنند .

 

منبع: سایت قصة الإسلام

مترجم: عزیز الله حفیظ

نمایش بیشتر

المفلحون

عزیزان گرانقدر: لطفاً این سلسله ی مضامین خیلی مهم و حیاتی را با تمام خانواده، اقارب، دوستان، و همکاران تان شریک سازید، و در رشد فکری، عقیدتی، ایمانی و وجدانی همنوع تان اقلاً یک امر خیری را، مایه ی حصولِ صدقات جاریه ی تان سازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید