سوال و جوابفقه

أحكام مسح كردن بر پانسمان و يا پلاستر طبي

يكي از هموطنان عزيز ما سوال نموده:
اگر وقت پيدا كرديد در مورد مسح بر پانسمان و يا پلاستر كه كنول را ميبندد حكم اش را نوشته كنيد جزاك الله خيرا
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله، أما بعد،،
درين شكي نيست كه دين اسلام دين رحمت بوده وبراي مسلمانان وبشريت آسايش وآساني ويسر وسهولت را روا داشته ودر عبادات براي كساني كه عذر دارند ويا مريض استند ويا در حالت سفر بسر مي برند سهولتهاي را در نظر گرفته.. وخداوند متعال در قرآن كريم فرموده اند ” وما جعل عليكم في الدين من حرج” خداوند حرج ومشقت وسختي را بر بندگانش روا نمي دارد.. وهم در آيت ديگري فرموده اند” يريد الله بكم اليسر ولا يريد بكم العسر” براي شما آساني را مي خواهد وسختي را روا نمي دارد..
ودر قواعد فقهي كه سهولت وآساني ورحمت شريعت را بيان مي كند آمده است كه :” المشقة تجلب التيسير” مشقت وسختي سبب آساني مي شود يعني اينكه در وقت عذر وسختيها راه ها وروشهاي آساني وجود دارد .. وهم در قاعده ديگري آمده كه : ” إذا ضاق الأمر اتسع” هر وقت كه مسلمان در تنگنا قرار گيرد راهاي آساني پيدا مي شود وبايد در تلاش وجستجو احكامی باشد حالات سختي ومشقت را در نظر گرفته ..
وكتابها فقه اسلامي بابي را بنام ” احكام مريض” و ” احكام مسافر” تخصيص داده که مريض ومسافر عبادات خود را در روشني اسلام اداء كنند ودر حرج شرعي واقع نشوند ..واز جمله اين احكام مسأله وضوء وطهارت ومسح كردن با لاي زخم پانسمان شده است .
پانسمان و يا پلاستر صحي در صورتي كه بر جسم واعضاي بدن انسان چسبانیده مي شود كه زخم برداشته باشد وشكسته باشد در حوادث گوناگون ويا هم به ببعض امراض مبتلاء شده باشد ..در اين صورت مريض مي تواند كه بر پانسمان و يا پلاستر مسح كند در وقت وضوء وغسل كردن در حالت عادي ويا غسل جنابت چون استعمال آب برايش ضرر ميرساند وصحتيابي اش را به تأخير ميندازد.. ومي تواند مسح كند ..واين مشروعيت را فقهاء از قصه صحابي استنباط نموده اند كه زخم برداشته بود ودر نتيجه وضوء كردن واستعمال آب متضرر شده ووفات كرده بود ورسول الله صلى الله عليه وسلم بعد خبر شدن این واقعه فرمودند: ” إنما كان يكفيه أن يتيمم ويعصب على جرحه, ثم يمسح عليه” وبرايش كفايت ميكرد كه تيمم مي نمود وزخم را بسته نموده وبر آن مسح مي كرد.. وهم امام البيهقي در كتاب السنن الكبرى نوشته كه بعضي از صحابه كرام هم بالاي زخم هاي بسته شده شان مسح ميكردند..
ليكن بايد احكام ذيل در نظر گرفته شود تا اينكه اين مسح مطابق رهنمودهاي فقهاء اسلام اداء شود:
1- بايد مسح بر پانسمان و يا پلاستر زخم شود وازان تجاوز نكند..ودرين جا باید دقیقا عمل شود.
2- داكتر وطبيب معالج نظر داده باشد كه استعمال آب وشستن به مريض ضرر ميرساند..
ومدت زمان مسح بر پانسمان تا وقت صحت يابي مريض ادامه مي يابد ..وصلى الله تعالى على خير خلقه محمد وعلى آله وبعدوأصحابه أجمعين.

نمایش بیشتر

فضل الله ممتاز

فضل الله ممتاز ولد مولوي محمد عمر ممتاز ، ولايت پروان، دره غوربند. تحصيلات ابتدائي ومتوسط در مدرسه مولوي حبيب الرحمن شهيد قريه پلسنگي، ومدرسه عبد الرؤوف حجت قريه باقي دره سبز، قرآن كريم، با أحكام تجويد، چهار كتاب، گلستان، بوستان، رشيد البيان، رحمان بابا، صرف بهائي، صرف مير، زرادي، ميزان صرف، بالشمة، هداية النحو، خلاصة الكيداني، منیة المصلي، قدوري، كنز الدقائق، نور الظلم، تفسير قرآن كريم را در مساجد نزد پدر برزگوارم كه محتسب ومسؤول ديني وقضائي غوربند بود ونيز ، سارنوال عبد الرؤوف حجت شهيد، مولوي صاحبان ملا محمد داود، مولوي محمد عالم، استاد سرمعلم خداداد، انجنير حمزه، استاد عبد الجليل شفقيار به اتمام رسانيدم (ادامه سوانح...)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید