حدیثسوال و جواب

ايمان داشتن به قضاء و قدر

ايمان داشتن به قضاء و قدر معنايش اين نيست كه انسان كارهای دنيایی خود را ترك كند

يكی از خواهران ازشهر كابل سوال نموده:

آيا اين باور حقيقت دارد كه بخت ازدواج انسان بسته می‌شود و چطور باز شود؟

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله، أما بعد،،
اين برداشت نادرست و خرافاتی است كه فلان شخص بختش بسته شده

مسلمان بايد به قضا و قدر ايمان كامل داشته باشد و هر آنچه را كه الله متعال برايش مقدر گردانيده و نوشته است واقع می‌شود و برايش ميرسد و به سرنوشت و نصيب و قسمت او تعلق ميگيرد ..ودر همين سياق بنده مأمور است كه برای رسيدن به اهداف خود و تحقق آن سعی و تلاش نمايد و اسباب دنيايی آنرا در حد توانايی خود برابر كند بعد از اينكه به او تعالى توكل كرده باشد و بخاطر تحقق آرمان خود و آسانی كارش دعاء را نيز وسيله قرار دهد.

اما اينكه معقتد باشد بختش بسته است اين عقيده و باور درست نيست بلكه يك عقيده خرافاتی و نادرست و مخالف شريعت است كه ايمان انسان را به قضا و قدر متزلزل ميسازد ..مثلا تأخير در ازدواج و يا عدم دست رسی به بعضی اهداف و آرمانها در آن حكمتهایی نهفته است كه الله متعال مقدر كرده و ميداند و او تعالى با حكمت ميباشد و يكی از نامهايش ” الحكيم” است و بنده نمی داند و بی صبر می‌شود .

همينكه انسان اسباب دنيايی رسيدن به آرمان خود را برابر كند و دعاء را نيز فراموش نكند و ايمان داشته باشد كه به غير از او تعالى هيچ ذاتی او را ياری كرده نمی‌تواند در همين حد كافی است كه هر دو حالت به خيرش تمام شود ..اگر آرمان و هدفش تحقق يابد به هدفش رسيده و او تعالى را شكر گزار باشد و اگر به آرمانش نرسد صبر كند اجر و پاداش اخروی دارد زيرا كه در حديث صحيح ثابت است كه همه امور مؤمن و مسلمان خير باشد و يا شر به خيرش تمام می‌شود.
و بايد بدانيم كه علمای اهل سنت و جماعت قضاء و قدر را به دو بخش تقسيم نموده اند :

الف: تقدير معلق: وآنرا دعاء تغير می‌دهد مثال آن اينكه الله متعال در تقدير و قسمت كسی نوشته است كه او را اولاد نصيب كند ليكن بعد از اينكه او دعاء كند و از او تعالى بخواهد در اين صورت وقتيكه دعاء كند ، اطفال و اولاد نصيبش می‌شود و حالت بی اولادی اش به اولاد داری تغير ميكند بعد از دعايش به اين معنى كه دعاء تقدير معلق را تغير داده، يا اينكه يک دختر را برايش نوشته كه خانمش شود و يا موتور لانكروزر و هايلكس را برايش نوشته، ويا اينكه يک منصب و وظيفه را ليكن بعد از اينكه دعاء كند، او تعالى بعد از دعاء تقدير معلق را تغير ميدهد.

ب- تقدير حتمی: كه آنرا دعاء تغير داده نمي‌تواند مثل اجل وفات نمودن و مرگ انسان كه نوشته شده است.
اما ما بايد بدانيم كه از مقتضيات ايمان به قضاء و قدر اين است كه مسلمان كارهاس خود را سنجيده، پلان گذارس شده، به حكمت انجام دهد و در همه امور دينی و دنيوی خود پابند اوامر و نواهی شريعت باشد ..مثلا اگر كسی می‌خواهد طبيب شود بايد علوم و معارف مربوط به تخصص علم طب را بياموزد، واگر می‌خواهد محاسب شود بايد علوم محاسبه را انتخاب کند و اگر مي‌خواهد فقيه شود مسائل شرعی وعلم فقه و متعلقات آن را بياموزد.. ومنتظر قضاء و قدر نماند ..انسان در اين دنيا به اندازه سعی وتلاش وجد و جهد خود به درجات عالی ميرسد..

ايمان داشتن به قضاء و قدر معنايش اين نيست كه انسان كارهای دنيائی خود را ترك كند ..بلكه از مقتضيات ايمان به قضاء وقدر اين است كه مسلمان سعی و تلاش خود را بكند و بخاطر تحقق اهداف و آرمارنها و كارهای خود از همه وسائل مشروع استفاده كند.

در اين شكی نيست كه هر چيز در قضاء و قدر نوشته شده ليكن در عين حال انسان مأمور است كه سعی و تلاش كند برای تحقق اهداف خود زيرا الله متعال قادر به تغيير دادن هر چيز است .. و در نتيجه تنبلی انسان و عدم كوشش شايد در زندگی خود بسيار شانسها را از دست دهد…

تنها به اين اكتفاء نمی‌شود كه هر چيز نوشته است .. بلكه همان رب كه تقدير و قضاء و قدر بدستش است همان رب به سعی وتلاش و كوشش امر كرده و در اين دنيا هرکس كه بیشتر زحمت مي‌كشد به همان اندازه نتایج خوب بدست مياورد كامياب مي‌باشد ..
استفاده از وسائل مشروع، جد، جهد، سعی و تلاش بخش از ايمان به قضاء و قدر وتوكل به أو تعالى است، زيرا مسلمان مأمور است كه گرفتن و داشتن اسباب و وسائل را فراموش نكند در غير آن از فرقه های قدريه و جبريه محسوب می‌شود.

همچنان بخوانید:

قضا و قدر و ارتباط آن در زندگی انسان ها 

نمایش بیشتر

فضل الله ممتاز

فضل الله ممتاز ولد مولوي محمد عمر ممتاز ، ولايت پروان، دره غوربند. تحصيلات ابتدائي ومتوسط در مدرسه مولوي حبيب الرحمن شهيد قريه پلسنگي، ومدرسه عبد الرؤوف حجت قريه باقي دره سبز، قرآن كريم، با أحكام تجويد، چهار كتاب، گلستان، بوستان، رشيد البيان، رحمان بابا، صرف بهائي، صرف مير، زرادي، ميزان صرف، بالشمة، هداية النحو، خلاصة الكيداني، منیة المصلي، قدوري، كنز الدقائق، نور الظلم، تفسير قرآن كريم را در مساجد نزد پدر برزگوارم كه محتسب ومسؤول ديني وقضائي غوربند بود ونيز ، سارنوال عبد الرؤوف حجت شهيد، مولوي صاحبان ملا محمد داود، مولوي محمد عالم، استاد سرمعلم خداداد، انجنير حمزه، استاد عبد الجليل شفقيار به اتمام رسانيدم (ادامه سوانح...)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید