رمضان

رمضان ماه پاکی از گناهان

رمضان ماه پاکی از گناهان

در صحیح بخاری و صحیح مسلم آمده است که رسول الله ـ صلی الله علیه وسلم ـ فرمودند: «من صام رمضان ایمانا واحتسابا غفر له ماتقدم من ذنبه». «هرکه رمضان را از روی ایمان به الله، و به امید پاداش روزه بگیرد گناهان گذشته‌اش بخشیده می‌شود».
البته روزۀ حقیقی که دارای چنین فضیلتی هست همانا محافظت بر روزه به صورت صحیح و شرعی آن می باشد تا مورد قبول حضرت حق تعالی قرار گیرد. مثلا: با ترک سخنان باطل و ناحق و غیبت و سخن چینی و دروغ و….؛ طوریکه در حدیث شریف آمده است

«مَنْ لَمْ يَدَعْ قَوْلَ الزُّورِ وَالْعَمَلَ بِهِ فَلَيْسَ لِلَّهِ حَاجَةٌ فِي أَنْ يَدَعَ طَعَامَهُ وَشَرَابَهُ».(صحیح بخارى/1903) «هركس كه دروغ گويي و عمل  به مقتضاي آن را ترك نكند، الله تعالی نيازي ندارد كه او خوردن و نوشيدن را ترك كند».

 

و با عادت دادن نفس به بیان سخن نیکو و ترک دشنام و ناسزا گویی به دیگران، همان طور که در حدیث شریف آمده است: «وَالصِّیامُ جُنَّهٌ، فَإذَا کَانَ یومُ صَوْمِ أحَدِکُمْ فَلاَ یرْفُثْ وَلاَ یسْخَبْ فإنْ سَابَّهُ أحَدٌ أَوْ قَاتَلَهُ فَلْیقُلْ: إنِّی امْرُؤٌ صَائِمٌ». متفق علیه.  «روزه سپر است و چنانچه یکی از شما روزه دار بود پس ناسزا نگوید واعمال فسق و همچنین اعمال جاهلانه انجام ندهد واگر کسی به وی ناسزا گفت پس بگوید: همانا من روزه دار هستم».

 

کدام گناهان مورد مغفرت قرار می گیرد؟

گناهانی که با روزه گرفتن ماه رمضان – با صفاتی که در بالا ذکر شد- مورد مغفرت قرار می گیرد، گناهان صغیره است. اما گناهان کبیره به توبۀ نصوح نیاز دارد. رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرمایند: «الصلوات الخمس، و الجمعة إلی الجمعة، و رمضان إلی رمضان مکفرات ما بینهن إذا اجتنبت الکبائر». (صحیح مسلم/16). «نمازهای پنج‌گانه و جمعه تا جمعه و رمضان تا رمضان، گناهان بین خود را از بین می‌برند به شرطی که از گناهان کبیره دوری شود».
فضل الله متعال بزرگ است:

الله متعال می فرماید: «إِن تَجْتَنِبُواْ كَبَآئِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَنُدْخِلْكُم مُّدْخَلاً كَرِيمًا». سُورَةُ النِّسَاءِ/ 31 «اگر از گناهان کبیره‌ای که از آن نهی می‌شوید پرهیز کنید، گناهانتان را می‌آمرزیم، و شما را به جایگاه بزرگوارانه‌ای وارد می‌کنیم».

این از فضل و نیکویی و احسان الله تعالی بر بندگان است که به آنها وعده داده است؛ اگر از گناهان کبیره ای که از آن نهی شده اند پرهیز  کنند، اوتعالی همه گناهان و بدی هایشان را می بخشد و آنها را به جایگاه بزرگوارانه ای که نعمت آن فراوان است وارد می نماید، و آن بهشت است، که چیزهایی در بردارد که هیچ چشمی مانند آن را ندیده و هیچ گوشی آن را نشنیده، و به دل هیچ انسانی خطور نکرده است.

گناه کبیره چیست؟

علما در تعریف گناه کبیره اقوالی دارند که با هم مشابهت دارد، مثلا گفته شده است:
*گناه کبیره آنست که بر اساس نصوص کتاب و سنت تهدید و هشداری به مرتکب شونده آن وجود داشته باشد.
*برای گناهان کبیره نشانه هایی است، از جمله واجب شدن حد و نیز هشدار و تهدید به عذاب جهنم و همانند آنها که در کتاب و سنت به آن اشاره شده باشد، و نیز می توان به آندسته از گناهان کبیره گفت که مرتکب شونده با انجام آنها به فسق وصف شود و یا مورد لعن قرار گیرد.
* هر گناهی که با نص کتاب و یا سنت و یا اجماع بعنوان کبیره یا بزرگ اطلاق شده باشد و یا با عقاب شدید به آن خبر داده شود و یا بر انجام آن حد جاری گردد و یا به شدت از انجام آن نهی شده باشد، آن گناه کبیره است.

نمایش بیشتر

قریب الله مطیع

وی در سال ۱۹۶6م در ولسوالی چهاردهی ولایت کابل چشم به جهان گشود، بعد از اتمام مرحله ثانوی در لیسۀ حبیبیه، تحصیلات عالی خود را نخست در انستیتوت عالی تربیه معلم در شهر پشاور، سپس در سال (1989) عازم عربستان سعودی شد و به فاکولتۀ شرعیات دانشگاه اسلامی مدینه منوره پیوست، پس از فراغت در سال (1993)، مدت ده سال در یکی از مراکز آموزش و پرورش فرزندان کشورش مقیم مدینه منوره مشغول تدریس بود و از سال (2005) به این طرف در عرصه های تألیف و ترجمه و تحقیقات علمی، و همکاری با مؤسسات و سایتهای دعوتی و شبکه های تلفزیونی اهل سنت مشغول می باشد. ادامه سوانح..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید