سحر، جادو، تعویذ، کهانت، تنجیم و فال بینیشیطان

شیطان و دارو دسته اش!

شیطان یا ابلیسِ لعین از جنسِ جنیات است،

جنیان نیز همانند انسان ها کافر و مسلمان دارند،

به جنیانی که کافر هستند، شیطان گفته می شود. پس شیطان همان جنِ کافر است.

جنیاتِ کافر در خدمت شیطان آمده، انسانهای سُست ایمان را به فتنه و نفاق، دروغ، غیبت، بینمازی، تعصباتِ لسانی، نژادی، فرقه گرائی، خرافات، قتل و هزاران فسادِ دیگر از قبیل سحر ،جادو، تنجیم و غیره آغشته میسازد.

آنچه که موجب فورانِ غرور و تکبر ابلیس گشت، مقایسهٔ خلقت خود با آدم علیه السلام بود و او در عقل خود چنین باور داشت که آنکه برتر است نباید بر آنکه پایین تر است سجده کند،

و لذا بعضی از علما فرموده اند که ابلیس اولین کسی بود که عقل را بر نقل ترجیح داد و امر خداوند متعال (نقل) را با عقل خود سنجید و از آن سرباز زد.

????انسان ها تنهاتوسط شیطان اغوای نمی شوند، چرا که علاوه بر شیطان نفس اماره نیز شخص را به سمت لذت جویی و بدی ها سوق می دهد، که دراین باره در بخش های بعدی بحث خواهیم کرد.

برادر و خواهر خوبم!

ما در ۲۴ ساعت، هر لحظه و هر ثانیه، بطور دوامدار، مورد حملات ثقیلهٔ دو دشمن قرار میگیریم.

دشمن داخلی (نفس اماره) و دشمن خارجی (شیطان لعین).

شیاطین که از جنس جن هستند بمانند انسان ها نر و ماده و مذکر و مؤنث دارند و زاد و ولد و تولید مثل دارند.

و ابلیس پدر تمام شیاطین است.

چنانچه الله تعالی میفرماید:

(أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّیَّتَهُ أَوْلِیَاءَ مِنْ دُونِی وَهُمْ لَکُمْ عَدُو)[ کهف 50] 

«آیا او و فرزندانش را به جای من به دوستی می گیرید در حالی که او دشمن شماست».

این دلایل واضح و آشکار نشان می دهد که شیطان دارای فرزندانی است و جن‌ها، فرزندان او هستند.

لقب های شیطان

 شیطان ۶ لقب دارد:

شیطان، ابلیس، حارث یا حرث، خناس، ابامره و عزازیل (این نام قبل از طرد شدن و رانده شدن از درگاه احدیت جل و علا متعلق به او بوده است.)

فرزندان-شیطان

فرزندان شیطان و نام هایشان

????فرزندان شیطان كه هر یك نامی دارند و هر یك گروه های خود را برای گمراهی نوع بشر تدریس و راهنمایی می كنند به ترتیب زیر هستند.

۱- زوال:

برای شركت در نكاح (قبل از آمیزش مرد وزن میخواهد با عروس زنا کند، و نیز هر بار که شوهر و خانمش همبستر میشوند، اگر ﴿بسم الله﴾ نگویند، قبل از اینکه مرد جماع کند، با همسرش جماع میکند،

دانلود رایگان اپلیکیشن مفلحون

????یعنی، وظیفهٔ این شیطان، آمیزشِ حرام (زنا) است.

۲- قفندر :

اولادهٔ شیطان که مسؤل موسیقی و آغشته کردن انسان ها به غنأ و مستی وشور و هلهله و رقص و پایکوبی است.

????در محافل و کانال های تلویزیونی جامعهٔ ما قفندر خیلی فعال است و در مدت کم جوانان، پیران و اطفال زیادی را اغوای کرده و بینمازی و ترک عبادت را رائج ساخته است.

۳- رها :

این اولادهٔ شیطان مسؤل مانع بیدار شدن برای نماز های شب و نماز فجر است.

????بدبختانه، این شیطانِ خبیث نیز در وظیفهٔ خود در جامعهٔ کنونی توانسته پابرجا بماند و هزاران انسان را در خوابِ ناز غرق نموده، از فیوض پربارِ نماز های شبانه و نماز فجرایشان را محروم سازد.

۴- متكون :

این اولادهٔ شیطان قابلیت تغییر قواره و قیافه را دارد و میتواند به صورتهای مختلف ظاهر شود و انسان های خوب و خراب را فریب دهد. در چهرهٔ پیر مرد، زاهد، جوان خوشنما و…. ظاهر میشود.

۵- مذهب :

اولادهٔ شیطان که قابلیت درآمدن به هر ذیروح را دارد، به هر شكلی مانند مار، کبوتر، سگ ، و …در می آید، به جز پیامبران.

۶- ولهان :

اولادهٔ شیطان که وظیفه اش ایجاد وسوسه است. فکر و هوش و ذکر انسان را با وسوسه و تشویش مورد حمله قرار میدهد.

۷- اعوذ :

این اولادهٔ شیطان صاحبِ زنا است، که ارتکاب این گناهٔ کثیف را شیرین جلوه میدهد، شرایط و وسایلِ زنا را فراهم میسازد، دلِ زن و مرد را گرم میکند، شرایط زنا را به طرفین مهیا میسازد.

۸- مبسوط :

اولادهٔ شیطان صاحبِ دروغ، انسان را به گفتن دروغ، فضول، لهو و لعب وامیدارد، یکی را مسخره و دلقک میسازد، و دیگران را در اطراف وی جمع کرده میخنداند. تا همه راسرگرم دروغ و لهو ولعب ساخته، از عبادات دور سازد.

۹- خناس :

این اولادهٔ کثیف ابلیس، به انسان ها وعدهٔ دروغ میدهد، گناه کن، بعد ها توبه خواهی کرد، هنوز جوان هستی، بخور، بنوش، عیش کن، و انسان ها را آرزومند می كند، عمر را دراز جلوه میدهد و استغفار را از یاد می برد.

۱۰- خنذب:

اولادهٔ شیطان که در خیشوم (قسمت اخیر بینی) جامیگیرد و اگر درست وضو نکنیم، همانجا میماند و در وقت نماز انسان ها را وسوسه میکند.

الله سبحانه و تعالی در قرآن کریم می فرماید:

﴿إِنَّهُۥ يَرَىٰكُمۡ هُوَ وَقَبِيلُهُۥ مِنۡ حَيۡثُ لَا تَرَوۡنَهُمۡۗ﴾ (اعراف ۲۷)

«شیطان و همدستانش شما را می‌بینند، در حالی که شما آن‌ها را نمی‌بینید».

الله سبحانه و تعالی می فرماید که جن، از آتش آفریده شده است:

﴿وَٱلۡجَآنَّ خَلَقۡنَٰهُ مِن قَبۡلُ مِن نَّارِ ٱلسَّمُومِ﴾ (حجر ۲۷)

«و جنّ را پیش از آن، از آتشِ شعله‌ور آفریدیم.»

و در سوره‌ی «الرحمن» می‌فرماید:

﴿وَخَلَقَ ٱلۡجَآنَّ مِن مَّارِجٖ مِّن نَّارٖ١٥﴾ (رحمن ۱۵)

«و جن را از زبانه‌ی شعله‌ور آتش خلق نموده است.»

ابن عباس، عکرمه، مجاهد، حسن و دیگران، درباره‌ی «مارج من نار» گفته‌اند:

به‌ معنی شعله لرزان و پیچان آتش و زبانه‌ی تنوره‌کش و لرزان آتش است.

در روایت دیگری آن را به‌ بی ‌غش‌ترین و زیباترین نوع آتش معنی کرده‌اند.

امام نووی در شرح صحیح مسلم ‌فرماید:

«مارج»، یعنی شعله آتشی که همراه با دود باشد.

امام مسلم از ام‌ المومنین عایشه رضی الله تعالی عنها نقل می‌کند که پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم فرمودند:

«خُلِقَتِ الْمَلاَئِكَةُ مِنْ نُورٍ وَخُلِقَ الْجَانُّ مِنْ مَارِجٍ مِنْ نَارٍ وَخُلِقَ آدَمُ مِمَّا وُصِفَ لَكُمْ».

(فرشتگان از نور، جن از آتش آمیخته به دود و آدم، از چیزی که برای شما بیان شده است، آفریده شده‌اند).

ابن عبد البر می‌گوید:

از دیدگاه واژه ‌شناسان، واژه‌ی «جن»، دارای مراتبی گوناگون می‌باشد:

  1. ۱- اگر منظورشان جن، بدون قید و شرط باشد، «جنّی» می‌گویند.
  2. ۲- جنی که با انسان زندگی می‌کند، «عامر» و جمعش را «عمّار» می‌نامند.
  3. ۳- جنی که مزاحم کودکان می‌شود، «ارواح» می‌گویند.
  4. ۴- جنی که کارهای زشت و ناپسند انجام دهد و گناه کند، «شیطان» می‌گویند.
  5. ۵- جنی که کارهای زشت و ناپسند بسیاری انجام دهد، «عفریت» می‌گویند.

شیطان با شنیدن صدای آذان اذیت می شود و لذا سعی می کند تا فرار کند، مثلاً اگر در داخل مسجد باشد با شنیدن صدای آذان فرار می کند تا آنکه صدای آذان قطع شود که دوباره باز می گردد.

رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند:

«إذا أذن المؤذن بالصلاة أدبر الشیطان وله ضراط، حتی لا یسمع التأذین، فإذا قضی التأذین أقبل، فإذا ثوب بالصلاة أدبر، فإذا قضی التثویب أقبل، ‏حتی یخطر بین المرء ونفسه..».‏ بخاری (۵۷۳) و مسلم (۵۸۲)

﴿هرگاه برای نماز، آذان داده ‏می شود، شیطان فرار می‏کند و از عقب خود، هوا خارج می‏کند تا صدای اذان را نشنود.و هرگاه آذان تمام شد، برمی‏گردد، و اگر اقامه گفته شد باز فرار می‏کند، و دوباره پس از اتمام آن، بر می‏گردد تا ‏نمازگزاران را دچار وسوسه کند..﴾

بنابراین آذان و حتی تلاوت قرآن کریم و اذکار روزانه شیاطین را ناراحت می کنند.

انواع و گروه های جن

الله تعالی جن را بر انواع و گروه های مختلفی آفریده.

برخی از آن ها خود را به شکل های مختلف از قبیل سگ و مار در می آورند و تعدادی از آن ها پرواز می کنند و کسانی از آن ها نیز در جایی وارد می شوند و سپس می روند.

از ابی ثعلبه خشنی روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند:

«الجن ثلاثة أصناف: صنف لهم أجنحة یطیرون فی الهواء وصنف حیات وکلاب وصنف یحلون ویظعنون»[

«جن ها سه دسته هستند:

  • دسته ای از آن ها دارای بال هستند و در هوا پرواز می‌کنند؛
  • دسته ای خود را به شکل مار و سگ در می‌آورند
  • و دسته ای دیگر وارد می شوند و می روند(در جایی ماندگار نیستند)».

از طرفی گاهی جن ها وارد بدن انسانها و حیوانات می شوند.

آیا جن داخل بدن انسان ها شده میتواند ؟

داخل شدن جن به بدن انسان به اتفاق اهل سنت و جماعت مورد تأیید است الله تعالی می فرماید:

(الَّذِینَ یَأْکُلُونَ الرِّبَا لا یَقُومُونَ إِلا کَمَا یَقُومُ الَّذِی یَتَخَبَّطُهُ الشَّیْطَانُ مِنَ الْمَسِّ) بقرة ۲۷۵

«کسانی که ربا می‏خورند، (از گور) برنمی‏خیزند مگر مانند برخاستن کسی که شیطان بر اثر تماس‏، او را دچار جنون کرده است»

و در حدیث صحیح از پیامبر صلی الله علیه و سلم ثابت است که می‌فرماید:

(إِنَّ الشَّیْطَانَ یَجْرِی مِنْ ابْنِ آدَمَ مَجْرَی الدَّمِ)

«شیطان در فرزندان آدم به مانند خون در بدن جریان می یابد».

عبدالله بن احمد بن حنبل می گوید:

” به پدرم گفتم: کسانی هستند که می گویند جن داخل بدن دیوانه نمی‌شود. گفت: پسرم دروغ می گویند. جن بر زبان شخص جن زده سخن می گوید”.

آیا انسان میتواند جن را ببیند ؟

انسانها نمی توانند جن را بصورت واقعی خود ببینند، البته پیامبران از این امر مستثنی هستند.

الله تعالی میفرماید:

« إِنَّهُ یَرَاکُمْ هُوَ وَقَبِیلُهُ مِنْ حَیْثُ لاَ تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّیَاطِینَ أَوْلِیَاء لِلَّذِینَ لاَ یُؤْمِنُونَ» (اعراف ۲۷).

﴿او (ابلیس) و همکارانش شما را می‏بینند از جایی که شما آنها را نمی‏بینید؛ (امّا بدانید) ما شیاطین را اولیای کسانی قرار دادیم که ایمان نمی‏آورند!﴾

ولی با آنهم شیاطین و اجنه خود را بصورت حیوانات و حتی بشر در می آورند که در اینحالت امکان روئیت آنها برای انسانها وجود دارد.

اما حیوانات از جمله خر و سگ شیاطین را می بینند، چنانکه پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند:

«إِذَا سَمِعْتُمْ صِیَاحَ الدِّیَکَةِ، فَاسْأَلُوا اللهَ مِنْ فَضْلِهِ فَإِنَّهَا رَأَتْ مَلَکَاً وَإِذَا سَمِعْتُمْ نَهِیْقَ الْحِمَارِ، فَتَعَوَّذُوا بِاللهِ مِنَ الشِّیْطَانِ فِإنَّهُ رَأَی شَیْطَانَاً». ﴿البخاری مع الفتح ۶/۳۵۰، و مسلم ۴/۲۰۹۲﴾

هرگاه بانگ خروس را شنیدید، از الله فضلش را طلب کنید، زیرا او فرشته ای را دیده است، و هرگاه صدای الاغی را شنیدید، از شیطان به الله پناه ببرید؛ زیرا الاغ، شیطان را دیده است.

و باز می فرمایند:

«إِذَا سَمِعْتُمْ نُبَاحَ الْکِلاَبِ وَنَهِیْقَ الحَمِیرِ بِاللَّیْلِ فَتَعَوَّذُوا بِاللهِ فَإِنَّهُنَّ یَرَیْنَ مَا لاَ تَرَوْنَ». أبوداود ۴/۳۲۷ وأحمد ۳/۳۰۶
هرگاه صدای سگ ها و عرعر الاغ را در شب شنیدید از آن ها به الله پناه ببرید (یعنی بگویید: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم) ، زیرا آن ها چیزهایی را می بینند که شما نمی بینید.

بنابراین حیوانات از جمله خر و سگ قادر به دیدن شیاطین هستند، در حالیکه دیدن چهره ی واقعی شیاطین برای بشر ممکن نیست.

فلهذا سعی بایدکرد در محیط خانه عکس و تصاویر حیوانات و یا انسانها را آویزان نکنیم، زیرا در هر خانه ای که تصویر و نقاشی و یا مجسمه باشد، ملائکه به آنجا داخل نخواهند شد و در عوض شیاطین بدانجا می روند،

پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند:

«إِنَّ الْبَیْتَ الَّذِی فِیهِ الصُّوَرُ لا تَدْخُلُهُ الْمَلائِکَةُ». (بخاری ۲۱۰۵)

«هر خانه‏ ئی که در آن، تصویر باشد، فرشتگان (رحمت) وارد آن نخواهند شد».

همچنین وجود منکراتی از قبیل موسیقی، و یا خالی شدن محیط خانه از صدای قرآن و خواندن اذکار روزانه توسط افراد خانه و مثال این همه موجب می شوند که اجنه و شیاطین به آنجا بیایند.

بنابراین سعی کنید که منکرات را از منزل و محیط پیرامون خانه دور کنید و وقتاً فوقتاً به قرائت قرآن (خصوصاً سورهٔ بقره) بپردازید و نیز اذکار شبانه روزی را بخوانید.

اگر موارد فوق را که اندوخته های مکتب نبوی صلی الله علیه وسلم است مراعات نکنیم، در حقیقت به شیطان و دار و دسته اش خدمت بزرگی کرده ایم.

به همین دلیل تعداد زیادی از اشخاص را اجنه و شیاطین لمس میکنند و با موجودیت تصاویر ذیروح و مجسمه ها در خانه هایشان، شیاطین آنجا را مقر خود قرار میدهند و اهل آن خانه را اذیت میکنند.

و با دوری از قرآن و کُندی، کاهلی و سُستی در نماز و عبادات، و عدم ذکر قرآن درآن خانه، افراد طعمهٔ وساوس شیطان و بیماری های روانی و هزاران فسق و فساد دیگر مبتلا و دچار میشوند

بیان شیطان در قرآن کریم

????در کلام پاک، در ۶۳ آیه نام شیطان آمده است ودر۱۱ آیه نام ابلیس ودر ۱۷ آیه نام شیاطین آمده است.

???? قرآن کریم، شناسنامهٔ شیطان و ماهیت اورا این طور بیان می دارد که:

????از آیات متعدد قرآن برمی آید که ماده اولیه شیطان «آتش» بوده است؛

???? مثلاً، در آیه ای می فرماید:

????«و اذقلنا للملائکة اسجدوا لادم فسجدوا الاّ ابلیس کانَ من الجنّ ففسق عن امر ربّه.»

????چنان که ملاحظه می شود، این آیهٔ شریفه، ابلیس را از جن می داند.

????ابلیس اسم خاص همان شیطانی است که اغواگر حضرت آدم بود و الله تعالی در قرآن مجید گاهی با عنوان «ابلیس» و گاهی با عنوان «شیطان» از او تعبیر می کند.

????خود شیطان هم خلقت خود را از آتش می داند.

اما در مورد اغوای افراد توسط شیطان:

شیطان چگونه انسان را اغوا میکند

????شیطان از راه های مختلفی فرد را اغوا میکند،

????یکی از عاداتِ شیطان پسند، ولی متأسفانه، خیلی رائج و تقریباً در برگیرندهٔ اکثریت خانواده ها- عصبانیت، قهر، غضب، زورگوئی، غرور و تکبر است.

????شاید خوانندهٔ محترم چنین حالتی را وقتاً فوقتاً در خود نیز احساس کرده باشد.

????شيطان بر راهبي ظاهر شد، راهب پرسيد:

????كدام يك از اخلاق آدميان است كه تو را بر ايشان چيره تر مي كند و آدميان را در مقابل تو ناتوانتر مي سازد؟

گفت:

????‌تندخويي؛ شخص وقتي تندخوي باشد ما او را زير و رو مي كنيم همچنانكه كودكان که بازی میکنند.

????چی فکر میکنید؟ اگر از نفوس کلی جامعهٔ ما احصایه بگیرند، چند فیصد مردم ما به این پدیدهٔ شوم آغشته اند؟

????وقتي پيغمبر (صلى الله عليه وسلم) مبعوث شدند، شيطان هر روز شيطانَك هايش را به سراغ اصحابِ آن حضرت مي فرستاد،

????و آنها دست خالي بر مي گشتند و مي گفتند:‌

????تا به حال آدمهاي اين چنين (مقاوم در برابر وسوسه) نديده ايم.

شيطان گفت:

????بگذاريد گشايشِ دنيوي حاصل كنند آن گاه ما مي توانيم مرادِمان را از ايشان برآوريم.

????از ابوموسي (اشعري) نقل است كه شيطان هر روز لشكريانش را راهي مي كند و مي گويد: ‌

????هر كدامتان مسلماني را گمراه كرديد تاج بر سرش مي نهم!

???? يكيشان مي گويد:

????فلاني را آن قدر وسوسه مي كنم كه زنش را طلاق دهد.

????شيطان مي گويد:

????نزدیک است كه ازدواج كند، ديگري مي گويد:

????فلاني را آن قدر وسوسه مي كنم كه عاق شود، شيطان مي گويد:

????نزدیک است كه به پدر و مادر خوبي كند و دلخوششان سازد.

????سومي مي گويد: ‌

????فلاني را آن قدر وسوسه مي كنم كه شراب بخورد،

????شيطان مي گويد:‌

????تو تاج را بردي.

????پنجمي مي گويد: ‌

????فلاني را آن قدر وسوسه مي كنم كه آدم بكشد،

????شيطان دوبار مي گويد:‌ تو تاج رابردی.

????ابليس تخت خود را بر آب مي نهد، سپس لشكريان خود را به فتنه گري مي فرستد و هر كدام فتنه انگيز تر است منزلتش به ابليس نزديكتر است.

????يكيشان مي آيد و مي گويد:

چنين و چنان كردم.

????ابليس مي گويد:

????كاري نكرده اي!

????ديگري مي آيد و مي گويد:

????ميان زن و شوهر جدايي انداختم

???? ابليس او را به خود نزديك مي سازد- يا در بر مي گيرد- و تحسين مي نمايد». (صحيح مسلم)

????جابر روايت مي كند كه:

????ابليس از اينكه نمازگزاران او را بپرستند مأيوس است اما به تحريك خصومت و كينه ميان مردمان اميد بسته است». (صحيح بخاری).

????واز انس بن مالك روايت است كه

????«شيطان پُوزَش را بر قلب بني آدم گذارده است.

????هر وقت يادِ الله تعالی در آن باشد به آن كاري ندارد و اگر دلي الله تعالی را فراموش كرده باشد شيطان مي بلعدش».

????از ابن مسعود روايت است كه:

????«شيطان ميان اهل مجلس ذكرِ الله تعالی براي فتنه گري رفت، اما نتوانست ميان ايشان جدايي افكند.

????پس به مجلسي رسيد كه سخن از دنيا و مسایل دنیوی بود،

???? ميان آنان به تحريك و تفتين پرداخت به طوري كه به كشتن يكديگر دست گشادند،

????تا آنكه اهل ذكرِ الله تعالی برخاسته ميان آنان واسطه و حايل شدند تا پراكنده گرديدند».

????از قتاده روايت است كه:‌

????«ابليس را گماشته اي است از شياطين به نام «قبقب»، كه چهل سال وي را استراحت مي دهد وتقويت مي نمايد تا نوجواني وارد اسلام شود، پس ابليس به قبقب ميگويد: ‌

????به سراغ او برو، و به فتنه بيفگنش، كه تو را براي اين كار پرورانده ام».

????ثابت بناني روايت كرده كه:

???? «‌يحيي بن زكريا عليهما السلام ابليس را ديد چيزهاي گوناگون بر خود آويخته، پرسيد اينها چيست؟

????ابليس گفت:

????اينها شهوات است كه آدميزادگان را بدان وسيله صيد مي كنم. يحيي (عليه السلام) پرسيد: براي صيد من چه وسيله اي دارد؟

????ابليس گفت:

????تو هر گاه سير شوي سنگين مي شوي و از نماز و ذكر باز مي ماني.

????يحيي (عليه السلام) پرسيد: ديگر چه؟ ابليس گفت: ‌به خدا عليه تو ديگر هيچ ندارم.

????يحيي (عليه السلام) گفت: ‌بين خود و الله تعالی عهد مي كنم كه ديگر شكم خويش را از خوراك پر نسازم.

????ابليس گفت: ‌

????من هم عهد مي كنم كه ديگر هيچ خدا پرستی را نصيحت نكنم!»

????و حارث بن قيس گفته است:‌

???? «شيطان هر گاه سراغ تو بيايد و بگويد:

????نمازت ريايي است، تو آن نماز را درازتر گردان».

????عزیزان!

????مبحث شیطان و دارودسته اش وسیع، ولی بی نهایت مهم است.

????لطفاً با وصف خستگی روزمره، این مضمون را با کمال مسرت و تمرکز یک بار نه، بلکه باربار بخوانید و این مضمون را چاپ کنید.

????هرکه به این مضمون عالم شد، و عمل کرد، دین و دنیا، آخرت و عقبی را کمائی کرده است.

????اللهم احفظنا من شرّ نفس و شر شیطان و شرالدنیا و ما فیها یا رب العلمین!

????آمین!

ا.ج.ع

ادامـــــــه دارد…..

بخش دوم : 

توانائی جنیات در سرعت حرکت و انتقال

 

نمایش بیشتر

احمد جاوید عارفی

نویسنده: استاد احمد جاوید عارفی

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید