نماز ضحی یا نماز أوّابین

مشروعیت نماز ضحی

از ابوهریره روایت است: (أوصانی خلیلی(صلى الله عليه وسلم) بثلاث: بصیام ثلاثة أیام فی کل شهر، و رکعتی الضحی، و أن أوتر قبل أن أنام) [1]

«دوست و محبوبم پیامبر(صلى الله عليه وسلم) مرا به سه چیز سفارش کرد:

  1. به روزه گرفتن سه روز در هر ماه .
  2. دو رکعت نماز ضحی.
  3. خواندن نماز وتر قبل از آنکه بخوابم.

فضیلت نماز ضحی

از ابوذر روایت است که پیامبر(صلى الله عليه وسلم) فرمود:

(یصبح علی کل سلامی من أحدکم صدقة، فکل تسبیحة صدقة، وکل تحمیدة صدقة، و کل تهلیلة صدقة، وکل تکبیرة صدقة، و أمر بالمعروف صدقة، ونهی عن المنکر صدقة، و یجزی من ذلک رکعتان یرکعهما من الضحی)[2]

«درهر روز بخاطر هر بند و مفصلی بر شما صدقه لازم است، پس هر سبحان الله، و الحمدلله، و لا إله إلا الله، و هر الله أکبر صدقه است و همچنین امر به معروف و نهی از منکر صدقه به حساب می‌آید و خواندن دو رکعت نماز ضحی جای همه آنها را می‌گیرد».

تعداد رکعات نماز ضحی

با توجه به احادیثی که ذکر شد حداقل آن دو رکعت و حداکثر آن هشت رکعت است:

از أم هانی روایت است: (أن النبی(صلى الله عليه وسلم) یوم فتح مکة اغتسل فی بیتها فصلی ثمان رکعات)[3]

«پیامبر(صلى الله عليه وسلم) روز فتح مکه در خانه‌ی من غسل کرد و هشت رکعت نماز خواند».

بهترین اوقات ادای نماز ضحی

از زید بن أرقم روایت است: پیامبر(صلى الله عليه وسلم) بر اهل قبا وارد شد در حالی که (اهل قبا) نماز ضحی می‌خواندند، فرمود: (صلاة الأوابین إذا رمضت الفصال[4] من الضحی)[5] «نماز اوابین هنگامی است که سُم بچه شتر از شدت گرمای شن قبل از ظهر (ضحی) می‌سوزد».

همچنان ببینید :

ویدیوی خیلی تاثیر گذار در مورد نماز :

 

سوال؟

آيا نماز اوابين از شش تا بيست ركعت خوانده مي شود بعد ازمغرب؟

حديث كه در مورد نماز اوابين ذكر شده ضعيف وبعد از مغرب نفل خواندن مشروع و مستحب است ليكن نمازي بنام اوابين بعد از مغرب وجود ندارد.. اما بعد از فرض مغرب دو ركعت نماز سنت مؤكد ميباشد وبعد از آنه مجال نفل خواني باز ومفتوح است تا به نماز عشاء زيرا اين وقت مكروهه نيست..

اما نماز اوابين همان دو ركعت ويا بيتشر كه در وقت ضحى يعني بعد از اشراق وطلوع آفتاب تا به قبل از زوال آفتاب ادا مي شود ميباشد.


[1]) صحیح : [مختصر م 367]، م (721/499/1)، د (1419/310/4).
[2]) صحیح : [مختصر م 34]، م (720/499/1)، د (1271/164/4).
[3]) متفق علیه : خ (1176/51/3)، م (336 – 71/226/1)، د (1277/170/4)، ت (472/295/1)، ن (126/1).
[4]) امم نووی می‌گوید : (رَمِضَ یرمَض) مانند (علیم یعلم) است، و (الرمضاء) بمعنی شنی است که بر اثرتابش افتاب داغ شده است، یعنی نماز ضحی وقتی است که سم بچه شترها از شدت گرمای آن می‌سوزد. و (الفصلال) جمع (فصیل) و بمعنی بچه شتر است. و (الأواب) : بمعنی مطیع است،  بعضیهم گفته‌اند بمعنی کسی است که به طاعت خدا برمی‌گردد. أه‍ ‌(صحیح مسلم با شرحنووی 30/6).
[5]) صحیح : [مختصر م 368]، م (748 – 144 – 516/1).

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید