اسلامعقیده و فقهمنتخب

آیا بخت بسته شدن صحت و حقیقت دارد؟

بخت در ادبیات لغت غالباً به معنی سرنوشت و نصیب از پیش تعیین شده می آید. مثلا می گویند: فلان شخص خوشبخت است، و فلان شخص بدبخت. همچنان بخت را می توان به نصیب و قسمت هم معنی کرد، که برمی گردد به ایمان بنده به تقدیرات الهی. و مراد از ایمان به تقدیر آن است كه باور كنیم هر چه در گذشته انجام گرفته و هر چه در آینده انجام می ‌گیرد؛ از قبیل نیك و بد، سود و زیان، ایمان و كفر، طاعت و عصیان، حركات و سكنات، و… همه به تقدیر و تدبیر حق تعالى است و به همه آن علم دارد و آن را در لوح محفوظ نوشته و هر چیز وابسته به مشیت و اراده اوست و همه‌ آن را او خلق می‌ كند. طوریکه الله متعال می فرماید:

«إنا كل شيئ خلقناه بقدر». القمر/49. (بی‌گمان ما هرچیزی را به اندازة مقرّر آفریده‌ایم). پس باورهایی به اصطلاح بسته شدن بخت توسط اشخاص به وسیلۀ سحر و جادو و طلسم، نه پایه و اساس علمی دارد و نه دینی.

گرچه سحر و جادو واقعيت دارد، ولی بدست نیامدن و به آرزو نرسیدن و یا نيامدن خواستگار براى دختر، و یا پیدا نشدن خانم برای پسر، و بهبود نیافتن زندگی یا تجارت شخص و… اصلاً دليل بسته شدن بخت نمى باشد و اكثر كسانى كه به اين امور مى پردازند، شیادانی هستند كه از اين طريق قصد اخذ اموال مردم و پركردن جيب های خود را دارند.

نيامدن_خواستگار
مسلمان باید به قضا و قدر الهي و حکمت و مشيت پروردگار اعتقاد داشته باشد. همچنين معتقد باشد که در جهان يا اعمال بندگان جز پس از علم و تقدير الله متعال امري اتفاق نمي‌افتد و الله متعال در قضا و قدرش عادل و در تدبير و تصرف حکيم است و حکمت او تابع مشيت و ارادة اوست. هر آنچه بخواهد و اراده کند اتفاق مي‌‌‌افتد، و هر آنچه را که اراده نکند روي نخواهد داد. هيچ‌کس جز با کمک او هيچ نيرو و تواني ندارد.

فرموده های پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم آرام بخش دلهاست:

پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم در حدیثی می فرمایند: […. و بدان آنچه (بر تو مقدر شده) که به تو برسد از تو تجاوز نخواهد کرد، و آنچه بر تو مقدر نگردیده باشد به تو نخواهد رسید] سنن ابو داود شماره(4699).

آری! در پرتو ایمان و اعتقاد به تقدیرات الهی قلب مسلمان آرام و مطمئن می‌گردد، و هیچگاهی مصیبت‌های متعدده‌ زندگی، او را به زانو درنخواهند آورد. و تأثیر مشکلات و مصائب بر او همانند تأثیر امواج خروشان سیل و آب بر قطعه سنگی محکم و استوار است نه بیشتر، اما کسی که به قضا و قدر ایمان ندارد، در مقابل مصائب تسلیم شده به زانو درخواهد آمد و شیون و ناله از او بلند شده زبان به شکوا و حسرت و پشیمانی می‌گشاید.
قریب الله مطیع: 26-3-1437هـ

نمایش بیشتر

قریب الله مطیع

وی در سال ۱۹۶6م در ولسوالی چهاردهی ولایت کابل چشم به جهان گشود، بعد از اتمام مرحله ثانوی در لیسۀ حبیبیه، تحصیلات عالی خود را نخست در انستیتوت عالی تربیه معلم در شهر پشاور، سپس در سال (1989) عازم عربستان سعودی شد و به فاکولتۀ شرعیات دانشگاه اسلامی مدینه منوره پیوست، پس از فراغت در سال (1993)، مدت ده سال در یکی از مراکز آموزش و پرورش فرزندان کشورش مقیم مدینه منوره مشغول تدریس بود و از سال (2005) به این طرف در عرصه های تألیف و ترجمه و تحقیقات علمی، و همکاری با مؤسسات و سایتهای دعوتی و شبکه های تلفزیونی اهل سنت مشغول می باشد. ادامه سوانح..

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام پس چطور شخصی هست که جوان زیبا دانشجو متدین و. … هست 14 خواستگار داشته که بعد از خواستگاری پشیمون میشن و دختر رو به شکلی مثل پیرزن میبینن!

  2. بله حقیقت داره….خیلی هم خقیقت داره
    کسی مشکلی داشت ب این شماره زنگ بزنه 09225532979
    منم دعا کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید