تنبلی و دین گریزی افرادجامعه

دینِ الهى تنها راهٔ سعادت انسانى و اصلاح کنندهٔ امور حیاتى است

دین چیست و علتِ سُستی، تنبلی و دین گریزی افراد درجامعه بخش دوم

دین الهى تنها راهٔ سعادت انسانى و اصلاح کنندهٔ امور حیاتى است

(بخش دوم):

????دین است که فطرت را با فطرت اصلاح میکند و قواى مختلفه را هنگام طغیان به حال اعتدال بر میگرداند و رشته‏ٔ زندگانى دنیوى و اخروى، مادى و معنوى انسان را به نظم در می آورد.

????حقیقت دین، تعدیل اجتماعِ انسان در سیر حیاتى آن میباشد و به تبع تعدیل حیاتى یک فرد انسان را هم در بردارد.

????دین، اجتماع انسانى را در راهٔ فطرت و آفرینش وارد ساخته و به آن موهبت حُریّت و سعادت فطرى را چنانکه مقتضى عدل است میبخشد.

????همچنین به یک فرد، حریّت مطلقه داده تا در انتفاع بردن از جهات حیات، چنانکه فکر و اراده ‏اش او را رهبرى میکند – تا جایى که ضررى به حیات اجتماع نرساند – آزاد میگذارد.

????جایگاهٔ دین در هویت انسان

حقیقتى است که از یک سو با طبیعت و زمین و زمان سروکار دارد و از سوى دیگر ملکوتِ هستى در او جلوه کرده است.

????تلفیقِ طبیعت و فراطبیعت در وجود آدمى، او را با مجموعه ئی از امور انسانى روبرو ساخته که برخى مُلکى است و برخى ملکوتى.

????اما اینکه کدام یک از این امور در هویت اصیل انسانى دخالت دارد و کدام ندارد، گاه اشتباهاتى براى انسان پیش می ‏آورد که او را از آسمانِ ملکوت جدا می‏سازد و به موجودى کاملاً زمینى و مُلکى تبدیل می‏نماید.

????از این رو قرآن کریم با تبیین امور واقعى انسان و جداسازى آنها از امور ظاهرى، هویت حقیقى آدمى را به تصویر میکشد،

و راهٔ حرکت انسان به سوى این هویت حقیقى را هموار میسازد.

????امورى که بیرون از حقیقت انسان است همچون:

???? ویژه گی هاى اقلیمى، نژادى، زبانى و…، به خودى خود نه بر ارج و اعتبار انسان می ‏افزاید و نه از فضیلت‏هاى او می کاهد،

????زیرا این ویژگی‏ ها اگرچه با انسان هست و در تعامل اجتماعى و تعارف بین المللى او نقش دارد اما هیچ یک از آنها پایدار نبوده و تا ابد آدمى را همراهى نمی‏کند،

????و همین نکته دلیل بر عدم اصالت و نقش نداشتن آنها در هویت پایدار انسان است.

????چه بسا این ویژگی‏ها در طول عمر آدمى، بارها تغییر کند و انسان با هجرت از سرزمینى به سرزمین دیگر نه تنها زادگاهٔ خود را رها نماید که زبان و نژاد خودش را نیز به فراموشى سپارد،

???? و در هر صورت با مرگ او همه این امور، ویژگى خود را از دست میدهد و با ورود به برزخ، نه شرقى یا غربى بودن آدمى در هویّت او تأثیر دارد و نه در فلان سده یا هزاره زیستن او،
زیرا با این سفر هم از قلمرو زمین بیرون میرود و هم از حیطه‏ٔ زمان.

????بنابراین چیزى در هویّت حقیقى انسان نقش آفرین است که همواره با او باشد و مرگ و برزخ و نیز بهشت و دوزخ آن را از انسان جدا نسازد.

????قرآن کریم در این باره از سه عنصر اساسى به نام اعتقاد و اخلاق و اعمال، یاد می‏کندو آنها را از ارکان سازنده‏ٔ هویّت انسان میشمارد.

????مجموع این عناصر سه گانه،ارتباط آدمى با الله تعالی را ترسیم می‏نماید و در فرهنگ قرآن از آن ربط خاص وجودى به عنوان (تألّه) تعبیر می‏شود.

????اگر آن عنصرهاى سه گانه یعنى اعتقاد و اخلاق و اعمال بر اساس آموزه ‏هاى پیامبران الهى شکل گیرد، از مجموع آنها با نام (دین) تعبیر میشود،

????و تنها آیین رسمى در پیشگاهٔ الله تعالی یعنى اسلام، حاصل می‏گردد که به فرمودهٔ الله تعالی در سوره آل عمران آیه ۱۹:

????إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ

دانلود رایگان اپلیکیشن مفلحون

????دین در نزد الله، اسلام (و تسلیم بودن در برابر حق) است.

????پس هر انسانى در کنار سفره‏ٔ عقیده و اخلاق و اعمال خود نشسته و هویت اصلى خویش را با آن عناصر تعیین می‏کند.

????یعنى آن کس که با ایمان باشد و اخلاق الهى را در جان خود پیاده کند و بر پایهٔ آن ایمان و این اخلاق عمل نماید،

در فرهنگ قرآن کریم انسان است و این هویّت انسانى نه تنها در دنیا او را از دیگران جدا میسازد بلکه در برزخ و بهشت نیز همواره ممیز او از دیگران است.

????حقیقت دین سه مرتبه است:

  1.  اسلام،
  2. ایمان
  3. احسان

????این سه مرتبه بسیار عظیم و بزرگ هستند زیرا الله سبحانه و تعالی سعادت و بدبختی در دنیا و آخرت را بر آن قرار داده است،

????و بین این سه مراتب ارتباط محکمی وجود دارد که دایرهٔ اسلام وسیعترین آنهاست و بعد از آن دایرهٔ ایمان و بعد از ایمان دایرهٔ احسان می آید.

????پس تمام احسان کنندگان، مؤمن هستند و تمام مؤمنان مسلمان می باشند و سِر و رازِ عتابِ الله تعالی بر آن اعرابی هایی که ادعای مقام ایمان می کردند، روشن می شود:

???? قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُل لَّمْ تُؤْمِنُوا وَلَٰكِن قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ وَإِن تُطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَا يَلِتْكُم مِّنْ أَعْمَالِكُمْ شَيْئًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ (حجرات ۱۴)

????عربهای بادیه‌نشین گفتند:

«ایمان آورده‌ایم»

بگو:

????«شما ایمان نیاورده‌اید، ولی بگویید اسلام آورده‌ایم، امّا هنوز ایمان وارد قلب شما نشده است! و اگر از الله و رسولش اطاعت کنید، چیزی از پاداش کارهای شما را فروگذار نمی‌کند، الله، آمرزندهٔ مهربان است.»

????این آیه دلالت می کند بر اینکه ایمان خاص تر و دایره اش از دایرهٔ اسلام کوچکتر است.

????و هرگاه بخواهیم در فهم مراتبی که گذشت تعمق نماییم به این نتیجه می رسیم که اسلام یعنی،

???? الله سبحانه و تعالی را آنطوری که شریعتش می فرماید، پرستش نماییم و در طاعت و عبادت او در ظاهر و باطن تسلیم محض باشیم.

????این آن دینی است که الله تعالی به وسیلهٔ آن بر رسول الله صلی الله علیه و سلم و امتش منت نهاد و آن را دین تمام بشریت تا روز قیامت قرار داد و از احدی دینی غیر از اسلام را قبول نمی کند.

ادامــــه دارد….

 

نمایش بیشتر

احمد جاوید عارفی

نویسنده: استاد احمد جاوید عارفی

یک دیدگاه

  1. This Website Change My Life From Movies Music To Recite Holy Quran Pray Five Times A Day and By-cute Friend Ship with Girls.
    Thanks Very Much
    ډیره مننه ستاسو د خدمت نه چی ځوان مسلمان نسل ته کوي

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید