سعادتمقالاتمنتخب

چگونه محبوب خدا شویم ؟

خداوند بندگانش را دوست دارد و به همه آنها محبت می نماید و انسان شایسته است به درگاه او روی آورد و با اراده و اختیار خویش با تداوم دوستی، محبوب خدا شود و رحمت رحیمیت الهی شامل حال او شده همچنان که رحمت رحمان بودن خدا از آغاز تولد تا زمان مرگ شامل حالش بوده است.

اما برای این که محبوب خدا شویم نیاز به وسیله داریم،
﴿ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ وَجَاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ﴾ (مائده: ۳۵) [ای مومنان از نافرمانی خدا بپرهیزید و برای رسیدن به او و این که محبوب خدا شوید، وسیله ای بجویید و در راه او جهاد کنید] اما این وسیله چیست و چگونه محبوب خدا شویم؛ برای دانستن آن قرآن راهنمای ماست. خداوند در قرآن می فرماید:

﴿ فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ وَاشْکُرُوا لِی وَلَا تَکْفُرُونِ ﴾ (بقره: ۱۵۲) [مرا یاد کنید تا به یادتان باشم.] همچنین می فرماید: ﴿ وَلَا تَکُونُوا کَالَّذِینَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ أُوْلَئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ ﴾ (حشر: ۱۹) [ نباشید مانند کسانی که خدا را فراموش کرده اند و چون خدا را فراموش کردند خداوند حقیقت وجودی آن ها [ بندگی وعبادت ] را از یادشان برد.]

با تدبر در دو آیه فوق متوجه می شویم که محبوب خدا شدن بستگی به اراده انسان دارد. هر کس خدا را یاد کند و عمل شایسته انجام دهد محبوب خداست و رحمان و رحیم بودن خدا را توأمان خواهد دید و آن کس که از خدا روی بگرداند فقط مخلوق و بنده خداست نه محبوب او، خداوند برایش رحمان است نه رحیم، زیرا خداوند تنها نسبت به بندگان برگزیده اش رحیم است. همچنین خداوند می فرماید:

﴿ وَأَوْفُواْ بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِکُمْ﴾ (بقره: ۴۰) [ به عهد و پیمان هایی که با خدا بسته اید پایند باشید تا خدا وعدهایی را که به شما داده عملی کند.] و اگر در رابطه ی با خدا مکر بستید خدا بهترین مکر کنندگان است و فریب نمی خورد،
﴿ وَمَکَرُوا وَمَکَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَیْرُ الْمَاکِرِینَ﴾ (آل عمران: ۵۴) «و [دشمنان‌] مکر ورزیدند، و خدا [در پاسخشان‌] مکر در میان آورد، و خداوند بهترین مکرانگیزان است».
اگر دین خدا را یاری کنیم محبوب خدا می شویم و خدا ما را تنها نمی گذارد،
﴿إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ ﴾ (محمد: ۷) «اگر خدا را یارى کنید یاریتان مى‌کند و گامهایتان را استوار مى‌دارد».
و راه نزدیکی به خدا برای هیچ کس مسدود نشده است.
راه نزدیکی به خدا از نگاه قرآن

۱- ایمان به خدا:

اولین و مهمترین شرط نزدیکی به خدا، ایمان به اوست و بدون ایمان به خدا محبوب خدا نمی شویم، ﴿ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ وَجَاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ ﴾ (مائده: ۳۵) « اى کسانى که ایمان آورده‌اید، از خدا پروا کنید؛ و به او [توسل و] تقرب جویید».
در این آیه مؤمنان فقط مخاطب بوده اند نه انسان های دیگر.
شاید انسانی بدون اعتقاد و ایمان به خدا، نیکوکار و صالح باشد این فرد به عنوان انسان خوب قابل احترام است ولی محبوب خدا نیست، زیرا اولین و مهمترین شرط محبوبیت را ندارد، ﴿ یَا قَوْمَنَا أَجِیبُوا دَاعِیَ اللَّهِ وَآمِنُوا بِهِ یَغْفِرْ لَکُم مِّن ذُنُوبِکُمْ وَیُجِرْکُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ وَمَن لَّا یُجِبْ دَاعِیَ اللَّهِ فَلَیْسَ بِمُعْجِزٍ فِی الْأَرْضِ وَلَیْسَ لَهُ مِن دُونِهِ أَولِیَاء أُوْلَئِکَ فِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ ﴾ (احقاف: ۳۱ و ۳۲ ) « ای قوم ما! دعوت کننده [به سوی] خدا [پیامبر اسلام] را اجابت کنید و به او ایمان آورید تا خدا برخی از گناهانتان را بیامرزد و از عذابی دردناک پناهتان دهد * و آنان که دعوت کننده خدا را اجابت نکنند نمی توانند [خدا را] در زمین عاجز کنند [تا از دسترس قدرت او بیرون روند] و آنان را در برابر خدا یاورانی نیست [که عذاب را از آنان دفع کند]، اینان در گمراهی آشکاری هستند».
پس اهل ایمان ، آنها که به خدا متوسل شدند مشمول رحمت الهی شده به راه راست هدایت می شوند.

۲- عمل صالح:

دومین شرط نزدیکی به خدا عمل صالح است و فرد محبوب خدا نمی شود مگر این که هر دو شرط را رعایت کند، ﴿ وَالَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَآمَنُوا بِمَا نُزِّلَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَهُوَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ ۙ کَفَّرَ عَنْهُمْ سَیِّئَاتِهِمْ وَأَصْلَحَ بَالَهُمْ ﴾ (محمد: ۲) «و کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند و به آنچه بر محمّد نازل شده که از سوی پروردگارشان حق است گرویدند، خدا گناهانشان را از آنان محو کرد و حالشان را اصلاح نمود».
ایمان و عمل صالح ، افزایش پاداش و آسایش و راحتی اخروی را در پی دارد.

۳- اطاعت از پیامبر(ص):

﴿ قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ ﴾ (آل عمران: ۳۱) «بگو: اگر خدا را دوست دارید، پس مرا پیروی کنید تا خدا هم شما را دوست بدارد، و گناهانتان را بیامرزد؛ و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است».
اطاعت و پیروی از پیامبر(ص): محبت الهی
﴿ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ یُؤْتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَیَجْعَلْ لَکُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ۚ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ ﴾ (حدید ۲۸) « ای مؤمنان! از خدا پروا کنید و به پیامبرش ایمان آورید تا دو سهم از رحمتش را به شما عطا کند، و برای شما نوری قرار دهد که به وسیله آن [در میان مردم] راه سپارید و شما را بیامرزد »
ایمان و اطاعت از پیامبر باعث می شود که رحمت الهی دو برابر شود.

۴- انجام واجبات:

﴿فَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلَاکُمْ ۖ فَنِعْمَ الْمَوْلَىٰ وَنِعْمَ النَّصِیرُ﴾ (حج: ۷۸) « پس نماز را برپا دارید و زکات را بپردازید و به خدا تمسّک جویید. او سرپرست و یاور شماست »

۵- جهاد در راه خدا:

یکی از راه های نزدیکی به خدا که به عنوان نمونه مثال در آیه ۳۵ سوره مائده آمده جهاد در راه خداست، ﴿جَاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ﴾ جهاد در راه خدا به وسیله جان، مال، گفتار، رفتار، قلم، اندیشه و … صورت می گیرد،

۶- قرآن:

یکی دیگر از وسایل نزدیکی به خدا ، توجه و عمل به قرآن است.
﴿فَاسْتَمْسِکْ بِالَّذِی أُوحِیَ إِلَیْکَ إِنَّکَ عَلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ ﴾ (زخرف: ۴۳ – ۴۴) [ای پیامبر به قرآنی که به تو وحی می شود چنگ بزن که تو را به راه راست راهنمایی می کند و همانا آن نام بزرگی برای تو و قومت است و البته باید در برابر قرآن پاسخگو باشید.] آری، تمسک به قرآن است که موجب هدایت ما می شود و در صورت کوتاهی باید جوابگوی الله باشیم.

۷- توبه:

توبه اگر چه سخت است ولی اگر کسی موفق شود محبوب خدا می شود،
﴿ وَإِنِّی لَغَفَّارٌ لِمَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا ثُمَّ اهْتَدَىٰ﴾ (طه: ۸۲) « و مسلماً من آمرزنده کسی هستم که توبه کرد و ایمان آورد و کار شایسته انجام داد، سپس در راه مستقیم پایداری و استقامت ورزید. »
درهای رحمت، بخشش و محبت الهی به روی کسی که توبه کرده، یعنی با ایمان و عمل صالح آشتی کرده است گشوده می شود.

۸- اعتماد به خدا و معامله با الله:

﴿من ذا الذی یقرض الله قرضاً حسناً فیضاعفه له وله أجر کریم ﴾ (حدید: ۱۱)
[هر کس به خدا اعتماد کند و به او قرض دهد، خداوند عوض قرضش، چند برابر به اضافه برمی گرداند و پاداشی و بخششی بزرگ در انتظارش خواهد بود.]

 

برگرفته از کتاب : چرا و چگونه خدا را بشناسیم/مؤلف:علیرضا رمضانی مروی
منبع : پایگاه اطلاع رسانی وااسلاماه

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید