سوال و جوابمتفرقه

چادری يكی از انواع حجاب خانمها می‌باشد

چادری يكی از انواع حجاب خانمها ميباشد و بر حجاب‌های عادی كدام فضيلت و برتری ندارد

 

يكی از خواهران از شهر ايبک ولايت سمنگان سوال نموده:

آيا چادری كه رایج است از حجاب‌های ديگر برتری دارد يک مولوی صاحب گفته كه چادر حجاب شرعی است و حجاب صحيح نيست؟

الحمد لله و الصلاة و السلام على رسول الله، أما بعد،ـ،
چادری كه در افغانستان رایج است يكی از انواع حجاب خانمها ميباشد و بر حجاب های عادي كدام فضيلت وبرتري ندارد، تنها لباس وحجاب خانمها در افغانستان است، زيرا حجاب انواع و اقسام دارد كه به اشكال مختلف ميباشد و  چادری حجاب اجباری نيست تنها نظر به ذوق و خواهش خانمها است.

خواهران در انتخاب حجاب خود بايد آزادی كامل داشته باشند كه پوشیدن چادر را اختيار ميكنند و يا حجاب سياه را ويا جلباب، و عبايه را و يا اينكه بعض اوقات از چادری استفاده مي كنند ودر موارد دیگر از انواع حجاب فوق الذكر. . همه درست و صحيح است و بايد تنها چادر اجبار نباشد…زیرا چادری تنها در بخشهای از افغانستان رایج است.
در مجموع لباسی که تمام بدن وی را بپوشاند ، کرامتش را حفظ نموده و وی را از نظر مردان مصون نگه دارد ، و شریعت اسلامی به کیفیت آن حجاب نیز راهنمایی‌ها و شروطی دارد كه بايد در نظرگرفته شود و همين شروط شرعی را علماء قرار ذیل بيان نموده اند :

  1.  تمام بدن زن را بپوشاند
  2. حجاب به ذات خود فينشني نباشد كه توجه مردان نامحرم را جلب كند
  3. ضخیم باشد و نازک نباشد
  4.  کلان و آزاد باشد، چسب نباشد
  5. معطر و آغشته به عطر نباشد
  6. مشابه لباس زنان غير مسلمان نباشد
  7.  مشابه لباس مردان نباشد
  8. به هدف شهرت میان مردم نباشد

لباس چسب با مقصد حجاب که ستر میباشد تناقض دارد، وقتی که لباس زن مسلمان آزاد و کلان نباشد، پس آن از لوازم زیب و زینت محسوب میگردد و عورت زن ظاهر گردیده و اندام وی نیز بطور بارز دیده میشود که تمام اینها باعث جلب توجه نظرات خبیث و قلب های مریض میگردد ، به همین خاطر از مواصفات لباس زن مسلمان این است که ضخیم باشد تا اندام وی از عقب آن ظاهر نگردد، چون هدف از حجاب ستر میباشد پس زمانیکه ستر واقع نشود حجاب نامیده نمی‌شود، چون مانع رویت و دید مردم نمی‌گردد .

نمایش بیشتر

فضل الله ممتاز

فضل الله ممتاز ولد مولوي محمد عمر ممتاز ، ولايت پروان، دره غوربند. تحصيلات ابتدائي ومتوسط در مدرسه مولوي حبيب الرحمن شهيد قريه پلسنگي، ومدرسه عبد الرؤوف حجت قريه باقي دره سبز، قرآن كريم، با أحكام تجويد، چهار كتاب، گلستان، بوستان، رشيد البيان، رحمان بابا، صرف بهائي، صرف مير، زرادي، ميزان صرف، بالشمة، هداية النحو، خلاصة الكيداني، منیة المصلي، قدوري، كنز الدقائق، نور الظلم، تفسير قرآن كريم را در مساجد نزد پدر برزگوارم كه محتسب ومسؤول ديني وقضائي غوربند بود ونيز ، سارنوال عبد الرؤوف حجت شهيد، مولوي صاحبان ملا محمد داود، مولوي محمد عالم، استاد سرمعلم خداداد، انجنير حمزه، استاد عبد الجليل شفقيار به اتمام رسانيدم (ادامه سوانح...)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید