رمضانسعادت

[و ماه رمضان آمد-بخش سوم ]فضائل و نیکی های رمضان

اگر بخواهیم درباره ارزش ها و فضائل و نیکی ها و خصوصیات این ماه سخن برانیم بحث به درازا می‌کشد، پس به مبحث بعدی منتقل می‌شویم و درباره ی اموری سخن میگوییم که باید با آنها به استقبال ماه رمضان برویم؛ و اینکه استقبال ما از این ماه باید چگونه باشد؛ در این راستا نکات متعدد و مهمی را به خواننده گرامی متذکر می‌شویم:

1)شادمانی و سرور

ما مسلمانان می‌بایست به خاطر فرارسیدن این ماه خوشحال و مسرور باشیم، و این ماه در دلهای ما منزلت والائی داشته باشد، و خداوند متعال را برای فرارسیدن این ماه شکر گذار باشیم؛ زیرا مردمان بسیاری بودند که رمضان گذشته و رمضان های قبل از آن را دریافتند اما به این رمضان هر چند که انتظار آنرا می‌کشیدند نرسیدند، و ما هم نمیدانیم شاید بعضی از ما نیز به آن نرسد، به همین دلیل باید انسان مسلمان اگر خداوند متعال بر او منت نهاد و به این ماه مبارک رسید برای این نعمت خداوند را شاکر باشد.

و بدون شک اینکه در حالی رمضان را دریابی که در سلامتی و عافیت و ایمان به سر میبری خود نعمت بزرگی است که باید قدر آنرا بدانی و ارزش آنرا درک کنی.

و از جمله راههای شکر گذاری این نعمت این است که برای طاعت و عبادت در این ماه مبارک حریص و کوشا باشی، پس برای ادای حق الله متعال در روزه گرفتن و نماز برپا داشتن و هرگونه طاعت و تقرب، و دوری گزیدن از امور حرام کوشا باش.

و از سنت و راه و روش پیامبرصَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم در هنگام دیدن هلال هر ماه این است که می‌فرمود:

«اللَّهُمَّ أَهْلِلْهُ عَلَيْنَا بِاليُمْنِ وَالإِيمَانِ وَالسَّلَامَةِ وَالإِسْلَامِ، رَبِّي وَرَبُّكَ اللَّهُ»( [ترمذی (3451) و احمد (1397) از حدیث طلحه بن عبیدالله ^ روایت کرده اند.])

یعنی: «خداوندا هلال این ماه را با خجستگی و ایمان، و سلامتی و اسلام برای ما آشکار کن، (ای هلال ماه) پروردگار من و تو الله است».

پس هر گاه خداوند عز وجل تو را گرامی داشته و توانستی این ماه مبارک را دریابی و هلال آنرا دیدی این دعا را بخوان که پیامبرصَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم در هنگام دیدن هلال هر ماه میخواندند، و این دعای بزرگی است که در آن از خداوند متعال می‌خواهی برایت در این ماه برکت قرار دهد و با میمنت و خجستگی و ایمان و سلامتی از بدیها، برتو منت نهد، و یاریت کند تا همانگونه که مورد رضایت و خشنودی اوست حقوق اسلام را (با انجام عبادات و دوری از محرمات) ادا کنی.

2) توبه نصوح

از امور مهمی که باید با آنها به استقبال ماه رمضان برویم توبه نصوح از تمام گناهان و خطاها ست، زیرا همه ما خطا کاریم، و از ما کوتاهی و اسراف و پایمال کردن و تفریط و اخلال در برخی از امور سر میزند، و در حدیث از پیامبرصَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم روایت شده است که فرموده‌اند:

«كُلُّ بَنِي آدَمَ خَطَّاءٌ وَخَيْرُ الْخَطَّائِينَ التَّوَّابُونَ»([ترمذی (2499) و ابن ماجه (4251)])

یعنی: «همه فرزندان آدم خطا کارند و بهترین خطا کاران توبه کنند گان هستند».

پس بنی آدم دچار خطا و اشتباه می‌شود اما بهترین انسانهای خطا کار کسانی هستند که پس از اشتباه کردن توبه می‌کنند.

و ماه رمضان زمان مناسبی برای توبه کردن و بازگشت به سوی الله متعال است، و چه بسیار انسانهای گنهکاری بودند که مرتکب بسیاری از امور حرام شده بودند اما وقتی ماه رمضان آغاز شد به سوی خیر و نیکی شتافتند و اهمیت طاعت و عبادت و روی آوردن به سوی خدا را دریافتند، و در دلهایشان به خاطر کوتاهی در عبادت و فرمانبرداری ار خداوند متعال احساس پشیمانی کرده و توبه  نصوح کردند.

چه بسیار انسانهایی در این ماه توبه نصوح کردند و دیگر هرگز به گذشته تباه و پر عصیان خود بر نگشتند.

و اگر انسان تبهکار و مقصر در اینچنین موسمی برای توبه کردن تحریک نشود و احساساتش برانگیخته نگردد پس دیگر چه وقت توبه خواهد کرد و چه وقت احساساتش او را به حرکت وا خواهند داشت؟!

باری، ماه رمضان موسمی بزرگ از مواسم توبه و بازگشت به سوی الله عز وجل است، پس بیایید با توبه نصوح از همه گناهان و اشتباهات از آن استقبال کنیم.

و الله عز وجل هیچ توبه‌ای را از بندگانش نمی پذیرد مگر اینکه نصوح باشد، و توبه نصوح باید سه شرط داشته باشد:

 

[fusion_checklist icon=”fa-chevron-left” iconcolor=”#f76d21″ circle=”no” circlecolor=”” size=”15px” class=”” id=””]
[fusion_li_item icon=”fa-chevron-left”]پشیمانی از انجام گناه.[/fusion_li_item]
[fusion_li_item icon=””]عزم راسخ برای عدم برگشت به سوی آن.[/fusion_li_item]
[fusion_li_item icon=”fa-chevron-left”]ترک کردن و بریدن از آن.[/fusion_li_item]
[/fusion_checklist]

با این سه شرط است که الله متعال توبه بنده را می‌پذیرد؛ اینکه به طور کامل آن گناه را ترک کند، و با جدیت تصمیم بگیرد که دیگر هیچ وقت به سوی آن برنگردد، و به شدت و از ته دل به خاطر ارتکاب آن گناه پشیمان باشد. پس هر گاه اینچنین توبه‌ای از او حاصل شد آن توبه پذیرفته می‌شود.

دانلود رایگان اپلیکیشن مفلحون

و اهل علم به این سه شرط، شرط چهارمی نیز اضافه میکنند و آن اینکه: در صورتی که گناه متعلق به حقوق مردم باشد، مانند اینکه مالی از آنها گرفته باشد یا بر حقی از حقوق آنها تعدی کرده باشد و مانند اینها… پس در حق اینچنین کسی شرط چهارمی نیز وجود دارد و آن اینکه باید آن حقوق را به صاحبانش باز گرداند و از آنها حلالیت بطلبد. الله متعال به همه ما توفیق توبه نصوح از تمامی گناهان و خطاها را عنایت فرماید.

3) محافظت از روزه

از مهمترین نکاتی که باید در ماه رمضان به آن اهمیت بدهیم محافظت کردن از روزه ایست که در این ماه بر ما فرض گشته است، چرا که مردم در روزه گرفتن یکسان نیستند بلکه تفاوتهای زیادی باهم دارند، هرچند همه آنها در خودداری از خوردن و آشامیدن و سایر مبطلات روزه از طلوع فجر تا غروب خورشید مشترکند، لیکن در اتمام روزه بر وجه اکمل با هم تفاوتهای زیادی دارند.

و از پیامبرصَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم پرسیده شد که:

أَيُّ الصَّائِمِينَ أَعْظَمُ أَجْرًا؟ قَالَ: «أَكْثَرُهُمْ لِلَّهِ ذِكْرًا»([احمد (15614)، و طبرانی در «الدعاء» (1887)])

یعنی: کدامیک از روزه داران پاداش بیشتری دارند؟ فرمودند: «کسانی که بیشتر الله را ذکر میکنند».

و آشکار است که روزه داران در ذکر خدا کردن و قرآن خواندن و پایداری بر طاعات با هم تفاوتهای زیادی دارند.

و برخی افراد شب را تا سحر به وقت کشی و ضایع کردن اوقات با کارهای بیهوده میگذرانند، سپس بعد از خواندن نماز صبح _البته اگر اهل نماز باشد_ به خواب عمیق فرو می‌رود، و چه بسا برخی از آنان نماز ظهر و حتی نماز عصرش نیز قضا می‌شود!

پس مردم در ویژگی های روزه گرفتن با هم تفاوتهای بزرگی دارند، لذا شایسته است که انسان مسلمان بر اتمام و اکمال روزه داری و پر کردن اوقات آن با ذکر خداوند و روی آوردن به عبادت و مداومت بر قرائت قرآن و حضور در مجالس خیر و نشستن در مسجد حریص باشد، و با مجاهدت نفس خود را به این امور عادت دهد.

 
نویسنده :پرفسور شیخ عبدالرزاق
مترجم : اسماعیل خدمتی

نمایش بیشتر

المفلحون

عزیزان گرانقدر: لطفاً این سلسله ی مضامین خیلی مهم و حیاتی را با تمام خانواده، اقارب، دوستان، و همکاران تان شریک سازید، و در رشد فکری، عقیدتی، ایمانی و وجدانی همنوع تان اقلاً یک امر خیری را، مایه ی حصولِ صدقات جاریه ی تان سازید.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید