سعادتویدیوویدیو حدیث و سنت

نا سپاسی انسان و سرکشی در مقابل خالقش

الله متعال در حدیث قدسی می فرماید:

ای بنی آدم! عجیب است از حالت تو!

من تو را خلق کردم و تو غیر من را عبادت می کنی؟!

من تو را روزی می دهم و تو شکر کسی دیگر، غیر از من را بجا می آوری؟!

من با نعمت هایم با تو ابراز دوستی می کنم، در حالیکه من به تو نیازی ندارم.

تو با ارتکاب گناهان با من خصومت می ورزی، در حالیکه تو هستی که به من محتاجی؟!

خیر من همواره به سوی تو نازل می شود، اما شر تو همیشه به سوی من صعود می کند!

******

 

یکی از اهداف ابليس در تسلط برانسان، كشاندن وي به ناسپاسي و کفر و شرک ورزیدن است. ابليس از هركار و شيوه اي استفاده مي كند تا انسان را به ناسپاسي و کفر به خالق یکتا بكشاند. اين بدان معناست كه سپاس و ناسپاسي از سوي انسان، مهم ترين نشانه و اصلي ترين اثر و پيامد ايمان و كفر است.

البته نشانه هدايت انسان و ضلالت وي در شكر و كفران پروردگار است. انساني كه در مسير هدايت و یکتا پرستی گام بر مي دارد انساني سپاسگزار است.

آری! ناسپاسي موجب مي شود تا انسان نعمت هائي چون آسايش و آرامش را از دست بدهد و گرفتار تنگ روزي و ناامني گردد.

از جهت دیگر، هر چه انسان در این دنیا از مال، قدرت و توانایی ظاهری دارد وسایلی است الله تعالی به او داده است تا به کمک آن خود را برای آخرت آماده کند، چون دنیا پل و محل عبوری برای رسیدن به آخرت است.

پس چقدر خوشبخت است آنکه الله ذوالجلال او را از اهل توحید ویکتا پرستی و سپاسگذار قرار داده است چون توحید ثروت و سرمایه ای حقیقی است که سعادت و رستگاری هر دو جهان جز در پرتو این سرمایه عظیم یعنی نور توحید تحقق نخواهد یافت.

پس برادر و خواهر گرامی! چند نکته نباید فراموش کنیم:

* نباید در برابر نزول نعمتهای الهی گناهان را بالا بفرستیم.

* بدانیم که انجام هر گناه  باعث به وجود آمدن گناهان دیگر می شود. یعنی قلب انسان به گناه میل  می کند و طالب زشتیها شده و از نیکیها بیزار می شود.

* گناه میراث بدکاران (شیاطین، و اقوامی که به غضب الهی گرفتار شدند) است. یعنی باعث نزول عذاب مشابه عذاب آنها در دنیا و آخرت بر انسان می شود.

* گناه ارزش انسان را در پیشگاه الله متعال کم می نماید و الله تعالي گناهکار را به دلهای مردم معرفی می کند، و مردم را از او برمی گرداند.

از ابوهريره رضی الله عنه روايت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمود: «هرگاه الله تعالی بنده ای را دوست بدارد به جبرئيل اعلان می کند که الله فلانی را دوست می دارد، تو هم او را دوست بدار، جبرئيل عليه السلام او را دوست داشته و در اهل آسمان اعلان می کند که الله متعال فلانی را دوست می دارد، شما هم وی را دوست بداريد،  واهل آسمان وی را دوست می دارند و سپس برايش در زمين قبول نهاده می شود». متفق علیه

 

دانلود رایگان اپلیکیشن مفلحون

 

نمایش بیشتر

قریب الله مطیع

وی در سال ۱۹۶6م در ولسوالی چهاردهی ولایت کابل چشم به جهان گشود، بعد از اتمام مرحله ثانوی در لیسۀ حبیبیه، تحصیلات عالی خود را نخست در انستیتوت عالی تربیه معلم در شهر پشاور، سپس در سال (1989) عازم عربستان سعودی شد و به فاکولتۀ شرعیات دانشگاه اسلامی مدینه منوره پیوست، پس از فراغت در سال (1993)، مدت ده سال در یکی از مراکز آموزش و پرورش فرزندان کشورش مقیم مدینه منوره مشغول تدریس بود و از سال (2005) به این طرف در عرصه های تألیف و ترجمه و تحقیقات علمی، و همکاری با مؤسسات و سایتهای دعوتی و شبکه های تلفزیونی اهل سنت مشغول می باشد. ادامه سوانح..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید