عقیده و فقه

قرآنیون یا منکران سنت (انكار حجت بودن سنت و دعواى اكتفا به قرآن)

آشنایی مختصر با فرقه قرآنیون:

مفکوره انکار سنت در عصر حاضر در شبه قاره هندی زمانی که در اشغال انگلستان قرار داشت از سوی (احمد خان) اظهار شد، وی قرآن کریم را با روش عقلی تفسیر کرد و برای پذیرش حدیث شروط سختی را قرار داد که بر اساس آن بیش تر احادیث را انکار می کرد؛ سپس عبد الله جکرالوی در پاکستان کار او را پی گرفت. او به تدریس حدیث اشتغال داشت؛ از همین رو با شماری از شبهاتی درباره حدیث روبرو شد تا آنجا که در نهایت به انکار حدیث به طور کلی روی آورد و این که قرآن تنها چیزی است که الله تعالی بر پیامبر اسلام صلی الله علیه وسلم نازل کرده است.
قرآنیون روایات اسباب نزول، ناسخ و منسوخ و تفسیرهای علمای صدر اسلام را رد می کنند. آنان معتقدند، عموم مسلمانان تفسیرهای گذشتگان و روایات اسباب نزول را تقدیس می کنند و لو آن که با قرآن معارض باشد و از این طریق کلام بشری را که در درستی متن و سندش تردید است، بر کلام الهی که به درستی اش قطع وجود دارد، مقدم می شمارند.

راه_های_هدایت
این گروه تاکید خاصی بر پیروی از قرآن دارند. هرچند گروهی از آنان از احادیث نبوی استفاده می‌کنند، ولی ملاک ایمان و رفتار دینی خود را بر قرآن تطبیق می‌کنند. ایشان ادعا ‌دارند که در قرآن کریم اطاعت از احادیث بطور واضح تاکید نشده و احادیث و روایات، حدود ۲۰۰ سال پس از پیامبر صلی الله علیه وسلم جمع آوری و نوشته شده‌است و دارای تناقضاتی است که بدلیل آن تناقضات نمی‌توان رفتار و ایمان دینی را بر آن استوار کرد.

از معجزه های نبوت: خبردادن پیامبر صلی الله علیه وسلم از منکران سنت:

يكى از نشانه هاى آخر زمان, كه پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم از آن خبر داده که باعث دور شدن مردم از دين مى گردد، رد كردن سنت و احاديث رسول الله صلی الله علیه وسلم به بهانة اكتفا به قرآن مى باشد. اين عمل در ابتدا به رد كردن خبر واحد در مسائل عقيده آغاز شده و سر انجام به رد كردن همه انواع سنت مطهر انجامیده است. در اين مورد رسول الله صلی الله علیه وسلم فرموده اند:

«خبردار باشيد, كه قرآن و مثل آن را با همراه قرآن به من داده اند. نزديك است (زمانى كه) مرد شكم سيرى به تخت خود تكيه كرده بگويد: بر شما لازم است كه به اين قرآن عمل نمايد, آنچه را در آن حلال يافتيد تنها آن را حلال بگوييد وآنچه را حرام يافتيد تنها آن را حرام بگوييد. (آگاه باشيد كه) آنچه را رسول الله حرام كرده است مثل آن چيزى هست, كه الله تعالی حرام كرده است». روایت ابوداود وابن ماجه و ترمذي با تصحیح ألباني در المشكاة :ج: 1/ ص: 58/ 164

انکار سنت توسط «آرش شایگانی» در صفحۀ «آشنایی با قرآن»

شخصی به نام “آرش شایگانی” که از منکران احادیث رسول الله صلی الله علیه وسلم و یکی از دعوتگران فرقۀ گمراه “قرانیون” است در فسیوک و یوتیوب و تلگرام و… فعالیت داشته و مدیریت صفحۀ “آشنایی با قرآن” را بدوش دارد، مضامین و مطالب وی عموما به هدف رد نمودن احادیث نبوی و عدم حجت بودن سنت مطهر است. وی آیات قرآن کریم را از روی ظاهر ترجمه آن شرح می کند! مثلا در این اواخر در مورد عدم نجاست سگ مطلبی نگاشته و دلایل واهی و بی اساسی را آورده است. یکی از دلایل پاک بودن سگ نزد وی این است:

((…امروز در جوامع اسلامی به حیوانات مخصوصا سگ ها فراوان ظلم می شود٫ سگ ها را آزار می دهند٫ آنها را با سنگ می زنند٫ حتی آنها را می کشند… نه تنها سگ بلکه هیچ حیوانی نجس نیست٫ همه حیوانات مخلوقات خدا هستند٫ حتی خوک هم ما از خوردن گوشتش نهی شده ایم وگرنه خود خوک هم یکی از مخلوقات زیبای خداست! من خودم یک سگ دارم که با من زندگی می کند٫ در چشم این حیوان می بینم که مانند ما احساس دارد٫ محبت و دوست داشتن را می فهمد! ترس را مانند ما احساس میکند! سگ حیوان با وفاییست و دوستی بی ریا. سگ نه تنها نجس نیست بلکه قطعا یکی از نعمت های خداوند به ما انسانها است)).

نوشته آرش شایگانی

نگه داری سگ از دیدگاه شریعت محمدی:

یکی از چیزهایی که پیامبر صلی الله علیه وسلم از آن نهی کرده نگهداری سگ در منزل بدون ضرورت می باشد. وجود سگ در منزل مسلمان باعث می شود که نسبت به پاکی ظروف شک و تردید وجود داشته باشد، لذا باید از نزدیکی سگ به خانه خوداری صورت گیرد. پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم به امت دستور می دهند که: «هرگاه سگ به ظروف شما دهن زد یا لیسید، باید آنها را هفت بار با آب بشوید که بار اول باید آب خاک آلود (گِل) باشد». به روایت مسلم، احمد، ابوداود و بيهقی‌.
نگه داری سگ برای شکار و حراست جایز است:
نگه داری سگ برای شکار و حراست و نگهبانی از گله گوسفند، منزل و مزرعه جایز است. پیامبر صلی الله علیه وسلم فرموده اند: «کسی که غیر از سگ مزرعه یا سگ گله یا سگ شکار، سگ دیگری را نگهداری کند، هر روز یک قیراط از ثواب اعمالش کاسته می‌شود». متفق علیه

ترحم و شفقت اسلام به حیوانات:

پیامبر صلی الله علیه وسلم داستانی از امتهای گذشته را برای اصحاب نقل کرد که شخصی در صحرای سوزانی، سگی را دید که از شدت تشنگی به گرد چاه آبی دور میزند و زبانش را به خاک می مالد، آن مرد داخل چاه شد و کفش هایش را پر از آب کرد و به سگ داد تا سیراب شد. الله تعالی در مقابل این عمل نیک مرد گناهان آن مرد را بخشید. از حدیث متفق علیه

سگ از نظر طب و پزشکی:

تحقیقات علمی امروزه ثابت نموده که سگ حامل میکروب های خاصی است که برای انسان بسیار مضر است. از جمله بیماری هاری که از طریق بزاق دهان سگ به انسان منتقل می شود و در ظرف چند روز می تواند انسان را به کام مرگ بکشاند. همچنین سگ ناقل برخی از بیماری ها مانند کیست هیداتیک و غیره است و به عنوان ناقل و واسطه بین بیماری اصلی و انسان عمل می کند.
بنابه فرض که روزگاری فرا برسد که بشر با استفاده از تمام امکانات داروئی سگ را استریل کند؛ به گونه ای که هیچ گونه بیماری نداشته باشد، بازهم سگ نجس است. زیرا علم تجربی فقط در حد حسیات و آنچه با وسایل فیزیکی کشف می کند می تواند نظر دهد. در حالی که علت نجاست سگ بیماری و غیره نمی باشد بلکه علت اصلی آن را فقط الله تعالی می داند و بس.
بر اساس علوم پزشکی و روان پزشکی ثابت شده است که صفات گوشت حیوانات به خورنده آنها سرایت می کند. مثلا خوک مظهر شهوت و بی غیرتی است و از این رو حکم شرعی مبنی بر نجاست این حیوان، مقدمه ای برای فاصله گرفتن از این گونه حیوانات است.
معمولا هر حیوانی یک یا چند خصلت خوب دارند باید از آنها در همان جهت بهره برد. سگ به عنوان یک حیوان باوفا، در برخی کارها از جمله در محافظت از گله های گوسفند و یا شکار برخی حیوانات مورد استفاده است و نهی در این مورد نیست بلکه «کلب معلم» یعنی سگی که برای شکار تعلیم داده شده، احکام خاصی دارد که می تواند بیشتر این حیوان را در خدمت انسان قرار دهد. ولی این مسأله باعث نمی شود که نجاست سگ را که رسول کریم به امت خبر داده است نادیده گرفت و زندگی و رابطه انسان به سگ و سگ بازی یا آمیختگی و انس با سگ را پذیرفت.

عمل به فرموده های پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمان الهی است:

الله تعالی می فرماید: «و آنچه كه پیامبر به شما بدهد، آن را بگيريد. و از آنچه كه شما را از آن باز دارد، بازآييد». سورۀ الحشر:7.

انکار سنت و احادیث رسول کریم صلی الله علیه وسلم انکار قرآن است:

کسانی که احادیث رسول کریم را رد می کنند؛ الله متعال در مورد شان این چنین می فرماید: «(ای پیامبر!) آنان [در حقيقت] تو را تكذيب نمىكنند بلكه اين ستمكاران آيات الله را انكار مىكنند» سورۀ الانعام : 33.

نمایش بیشتر

قریب الله مطیع

وی در سال ۱۹۶6م در ولسوالی چهاردهی ولایت کابل چشم به جهان گشود، بعد از اتمام مرحله ثانوی در لیسۀ حبیبیه، تحصیلات عالی خود را نخست در انستیتوت عالی تربیه معلم در شهر پشاور، سپس در سال (1989) عازم عربستان سعودی شد و به فاکولتۀ شرعیات دانشگاه اسلامی مدینه منوره پیوست، پس از فراغت در سال (1993)، مدت ده سال در یکی از مراکز آموزش و پرورش فرزندان کشورش مقیم مدینه منوره مشغول تدریس بود و از سال (2005) به این طرف در عرصه های تألیف و ترجمه و تحقیقات علمی، و همکاری با مؤسسات و سایتهای دعوتی و شبکه های تلفزیونی اهل سنت مشغول می باشد. ادامه سوانح..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید