رمضان

علامات شب قدر

شب قدر فرصتی است طلایی برای آبادی خانه آخرت، شب‌زنده‌داری کردن در این شب همراه با نماز خواندن و تلاوت قرآن کریم و دعا کردن و طلب مغفرت از بارگاه الهی؛ امید می رودکه الله تعالی ما را در گروه نیک‌بختان ثبت کند و آتش دوزخ را بر ما حرام سازد.

پس آیا توفیقی بالاتر از این هست که آتش دوزخ بر ما حرام شود و به الله متعال نزدیک‌ شویم؟ و آیا تا سال آینده زنده هستیم تا این شب را دریابیم؟

مسلمان نه تنها در این شب، بلکه باید در تمامى لحظات اجابت دعا، و خصوصا در ماه رمضان و در دهه آخر این ماه، به خصوص در شبهاى فرد (طاق) آن بسیار دعا کند و سنت است كه در شب قدر اين دعا خوانده شود:

 

«أَللَّهُمَّ إِنَّكَ عَفُوٌّ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنِّي».

دعای_شب_قدر

مادر مؤمنان عايشه صدیقه رضي الله عنها از پيامبر اکرم صلی الله علیه وسلم پرسيد: اگر شب قدر را دريابم، چه دعايى را بخوانم؟ فرمودند: بگو: «أَللَّهُمَّ إِنَّكَ عَفُوٌّ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنِّي». «پروردگارا، تو بسيار عفو كننده و بخشنده اى و گذشت و بخشش را دوست دارى، پس مرا ببخش». (1)

علامات شب قدر :

در احادیث صحیح وارد شده است که شب آن صاف و هوای معتدل نه گرم و نه سرد می باشد، و شهاب در آن شب پرتاب نمی شود. صبح شب قدر شعاع آفتاب ضعیف و قرص آن واضح و روشن مانند ماه چهارده می باشد

خرافات:

اما آنچه در بین عوام مشهور است که در این شب درختان و دیگر چیزها به سجده می افتند، و یا برخی بخاطر تشویق مردم به زنده داری این شب تفسیر های مادی می نمایند که اگر در شب قدر دست بر هر چیزی بگذارید به طلا تبدیل می گردد!! همه نادرست است.

پيامبر صلی الله علیه وسلم فرمود:

«و قد رأيتنى أسجد في ماء وطين». «خواب ديدم كه ميان آب و گِل سجده مى كردم». ابوسعيد رضي الله عنه راوى حديث مي گويد: آن شب آسمان شروع به باريدن كرد و مسجد پر از آب شد، آب در نمازگاه پيامبر صلی الله علیه وسلم جارى شد، آن شب بيست و يكم رمضان بود. من به چشم خودم ديدم، وقتى كه پيامبر صلی الله علیه وسلم نماز صبح را خواند، صورتشان پر از آب و گِل بود. متفق علیه

اجر و ثواب این شب:

در مورد پاداشی كه به شب زنده دارانِ شب قدر وعده داده شده پيامبر صلی الله علیه وسلم می فرماید:

«من قام ليلة القدر إيماناً واحتساباً غُفر له ما تقدم من ذنبه«. متفق عليه
«كسى كه در شب قدر از روى ايمان و يقين و طلب اجر از الله، قيام كند تمامى گناهان گذشته اش بخشيده مى شود».

فضایل شب قدر:

شب قدر از شب‌های متبرکی است که الله متعال در قرآن مجیدش از آن یاد کرده و سوره‌ای نیز به نام «سورۀ القدر» نازل فرموده است. شب قدر شبی است که در تمام سال، شبی به خوبی و فضیلت آن نمی‌رسد. این شب، شب نزول قرآن، شب فرود آمدن ملائکه و جبرئیل است. عبادت در شب قدر برتر از عبادت هزار ماه یا هشتاد و سه سال و چهار ماه است. در این شب، مقدرات یک سال انسان‌ها و روزی‌ها، عمرها و امور دیگر مشخص می‌شود.

 

قریب الله مطیع/ 21 رمضان 1437هـ
__________________________
(1)- این حديث را امام احمد در چندین جای از مسند از جمله شماره (6/182) آورده است. ترمذى با لفظ «عفوٌ كريمٌ» به شماره (3513) روايت كرده و گفته كه اين حديث حسن صحيح است.

نمایش بیشتر

قریب الله مطیع

وی در سال ۱۹۶6م در ولسوالی چهاردهی ولایت کابل چشم به جهان گشود، بعد از اتمام مرحله ثانوی در لیسۀ حبیبیه، تحصیلات عالی خود را نخست در انستیتوت عالی تربیه معلم در شهر پشاور، سپس در سال (1989) عازم عربستان سعودی شد و به فاکولتۀ شرعیات دانشگاه اسلامی مدینه منوره پیوست، پس از فراغت در سال (1993)، مدت ده سال در یکی از مراکز آموزش و پرورش فرزندان کشورش مقیم مدینه منوره مشغول تدریس بود و از سال (2005) به این طرف در عرصه های تألیف و ترجمه و تحقیقات علمی، و همکاری با مؤسسات و سایتهای دعوتی و شبکه های تلفزیونی اهل سنت مشغول می باشد. ادامه سوانح..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید