حقیقت دنیاسعادت

عقل و فطرت، بر وجود الله متعال دلالت دارد‎

نه تنها دلایل شرعی، بلکه عقل و فطرت، بر وجود الله متعال دلالت دارد

هر مخلوقی ـ بدون اینکه با اندیشه یا از طریق آموزش به وجود پروردگار برسد ـ فطرتش بر اساس ایمان به الله قرار داده شده و هیچکس از مقتضای فطرت خود منحرف نمی‌شود مگر آنکه چیزی بر قلبش وارد شود و آن را منحرف سازد. به همین سبب، رسول الله صلی الله علیه وسلم می‌فرمایند:

«هیچ کودکی نیست مگر آنکه بر اساس فطرت به دنیا می‌آید؛ این پدر و مادر او هستند که او را یهودی یا نصرانی یا مجوسی بار می‌آورند». متفق علیه.

همۀ این مخلوقات که بوده‌اند و خواهند بود باید وجود آورنده‌ای داشته باشند؛ چرا که ممکن نیست خودشان، خودشان را به وجود آورده باشند و ممکن هم نیست که تصادفی به وجود آمده باشند.

ممکن نیست خودشان را آفریده باشند چون هیچ چیز نمی‌تواند خالق خودش باشد، زیرا پیش از آنکه وجود داشته باشد معدوم است؛ معدوم چگونه می‌تواند خالق باشد؟!

و ممکن نیست تصادفی به وجود آمده باشد زیرا هر موجودی باید وجود آورنده‌ای داشته باشد، چرا که پدید آمدن آن با این نظام بدیع و بی‌عیب و این نظم و هماهنگی و ارتباط میان اسباب و مسببات و میان کائنات با یکدیگر، هرگز امکان ندارد تصادفی باشد. آنچه تصادفی پدید می‌آید اساسا منظم نیست، پس چگونه ممکن است به حالت نظم باقی بماند؟

 


حال که ممکن نیست این مخلوقات خودشان، خالق خود باشند و ممکن نیست از روی تصادف به وجود آمده باشند، معلوم می‌گردد که وجود آورنده‌ای دارند و آن، الله پروردگار جهانیان است.

آری! منکران وجود خالق ناچار می شوند که یا در برابر حق تسلیم شوند و یا از مقتضای عقل و دین بیرون روند. «أَمْ خَلَقُوا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ» آیا آسمان ها و زمین را آفریده اند؟ این استفهامی است که بر تاکید نفی دلالت می کند. یعنی آن ها آسمان ها و زمین را نیافریده اند تا شریکان الله یگانه باشند و این چیزی بسیار واضح است. ولی تکذیب کنندگان دارای آن چنان علم کافی و یقینی نیستند که به سبب آن از دلایل شرعی و عقلی استفاده ببرند.

هیچ چیزی بیهوده آفریده نشده:

 

الله متعال مردم را مخاطب قرار داده می فرماید که اي مردم! آيا گمان برده ايد شما بيهوده و بيهدف آفريده شده اید؛ مي خوريد و مي آشاميد و تفريح مي كنيد و از لذتهاي دنيا بهرهمند مي شويد و الله تعالی شما را به حال خودتان رها می کند؟ و به شما امر و نهي نمي كند و در برابر بديها شما را سزا نمی دهد؟

بنابراين چيزي را به خاطر بسپاريد، و آن اينكه، الله تعالی بسي برتر و بالاتر از اين گمان باطل مي باشد و چنين گمان زشتي، حكمت و فرزانگي او را معيوب نمي كند. پس وقتي كه او فرمانرواي راستين همة آفريده هاست، و وعده و وعيد او راست و حق است، الله متعال معبود حقيقي همه چیز است، چون داراي كمال مطلق و صاحب عرش عظيم و پروردگار و صاحب ديگر پديده ها مي باشد. پس چنين پروردگاری امكان ندارد شما را بيهوده آفريده باشد.

بنده به عبادت نیاز دارد نه خالق پروردگار:

بدیهی است وقتی انسان از نگاه بنده و مخلوق نیازمند و فقیر به ظاهر این آیت می‌نگرد، این سؤال برایش پیش می‌آید که چرا؟ مگر الله تعالی نیازمند به عبادت جن و انس است و با این عبادت چیزی به او اضافه می‌شود؟

نه هرگز نه، ما فقیریم، الله غنی و بی‌نیاز است و هر کس را به هر شکلی که بخواهد خلق می‌کند و از بین می‌برد و این برای او کار سختی نیست، لذا معلوم می‌شود که به مخلوقش و عبادت او هیچ نیازی ندارد، نه آن ها را برای این آفریده که به آنان نیازی داشته باشد.

 

نمایش بیشتر

قریب الله مطیع

وی در سال ۱۹۶6م در ولسوالی چهاردهی ولایت کابل چشم به جهان گشود، بعد از اتمام مرحله ثانوی در لیسۀ حبیبیه، تحصیلات عالی خود را نخست در انستیتوت عالی تربیه معلم در شهر پشاور، سپس در سال (1989) عازم عربستان سعودی شد و به فاکولتۀ شرعیات دانشگاه اسلامی مدینه منوره پیوست، پس از فراغت در سال (1993)، مدت ده سال در یکی از مراکز آموزش و پرورش فرزندان کشورش مقیم مدینه منوره مشغول تدریس بود و از سال (2005) به این طرف در عرصه های تألیف و ترجمه و تحقیقات علمی، و همکاری با مؤسسات و سایتهای دعوتی و شبکه های تلفزیونی اهل سنت مشغول می باشد. ادامه سوانح..

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید