جامعهمقالات

ضوابط شرعی برای تزیین و آرایشگری

اسلام دین زیبایی هاست ؛ دینی است که انسان را به زیبایی و پاکی تشویق میکند ، چون خالق یکتا زیبا است و زیبایی ها را دوست می دارد . اما نه آن زیبایی و زیبا سازی (تزیین) که از حد خودش بگذرد و در آن غلو صورت گیرد ، یا تغییر مسیر داده، راه دیگری را بپیماید و از مسیر عفت بیرون شود.

لذا دین مبین اسلام سلسله ضوابطی تعیین کرده تا شخص در پرتو آن بتواند از حد وسط خارج نگردد ، و آن زیبایی را برای خودش انتخاب کند که در آن نافرمانی الله متعال نباشد.

به همین منظور ؛ شما را به خواندن ضوابط زیر دعوت میکنم ، باشد که مفید واقع شود.

  • در آن تشبه مردان به زنان و برعکس نباشد: از عبد الله بن عباس رضی الله عنه روایت است که : پیامبر صلی الله علیه و سلم، مردانیکه خودشان را شبیه زنان ، و زنانی که خودشان را شبیه مردان میکنند ، لعنت کرده است.
  • در آن تشبه به کفار و افراد پست و فرومایه نباشد : از عبد الله بن عمر رضی الله عنهما روایت است که : پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمودند : کسی که خودش را شبیه قومی گرداند ، از جمله آنان به حساب می آید .
  • در تزیین کردن ضرر نباشد : الله متعال میفرماید: (خود را با دست خویش به هلاکت نیفکنید) و پیامبر صلی الله علیه و سلم نیز میفرمایند: ضرر رساندن به خود و به دیگری در اسلام نیست (حرام است).
  • در تزیین اسراف نباشد: الله متعال میفرماید:
  • (ای فرزندان آدم! به هنگام رفتن به مسجد (ودر هرنمازی) زينت خود را بر گيريد (ولباسهای شايسته بپوشيد) و(نيز) بخوريد وبياشاميد ولی اسراف نکنيد, بی گمان خداوند اسرافکاران را دوست نمی دارد.) و پیامبر صلی الله علیه و سلم میفرمایند: بخورید و صدقه دهید و بپوشید و در آن اسراف نکنید.

  • در آن تغییر دائمی خلق الله نباشد: الله متعال در حکایتی از زبان ابلیس میفرماید: ((ابلیس میگوید: )و وادارشان می کنم؛ تا خلقت و آفرینش خدا را تغییر دهند) ، و رسول الله صلی الله علیه و سلم نیز کسانی را که بخاطر زیبایی بین دندان هایشان جدایی می افکنند و خلقت را تغییر میدهند ، لعنت نموده است.
  • در آن فریب کاری و غش نباشد: از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمودند: کسی که ما را فریب دهد از ما نیست.
  • تزیین به چیز حرامی نباشد: مانند اینکه مردان خودشان را با طلا ، ابریشم یا… تزیین کنند ، و زنان خود را با خط ها و نگار ها خالکوبی کنند یا موی هایشان را زیاد بچینند و.

 

منبع : کتاب فقه اللباس و الزينة – الموسوعة الفقهية

مترجم : عزیز الله حفیظ

نمایش بیشتر

المفلحون

عزیزان گرانقدر: لطفاً این سلسله ی مضامین خیلی مهم و حیاتی را با تمام خانواده، اقارب، دوستان، و همکاران تان شریک سازید، و در رشد فکری، عقیدتی، ایمانی و وجدانی همنوع تان اقلاً یک امر خیری را، مایه ی حصولِ صدقات جاریه ی تان سازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید