جامعه

وجوب ستر و پرده پوشى و حرمت تجاوز به حريم شخصى وخصوصى ديگران

 

[fusion_tagline_box backgroundcolor=”” shadow=”yes” shadowopacity=”0.1″ border=”1px” bordercolor=”” highlightposition=”bottom” content_alignment=”left” link=”” linktarget=”_self” modal=”” button_size=”” button_shape=”” button_type=”” buttoncolor=”” button=”” title=”…و من ستر مؤمنا ستره الله يوم القيامة…” description=”ترجمه:كسى كه مسلمانى را ستر و پرده پوشى كند خداوند او را در روز قيامت ستر و پرده پوشى مى كند.” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][/fusion_tagline_box]

مسلمان بر اساس نصوص قرآن كريم و سنت نبوى على صاحبها الصلاة و السلام شرعا مكلف است تا  بطور عام ، عيوب و گناهان ديگران را بپوشاند و از بى پرده ساختن و فضيحت و آبرو ريزى و رسوا سازى آنان در نزد ديگران اجتناب كند.

نصيحت و خيرخواهى و امر به معروف ونهى از بدى و منكر وجيبه مسلمان در برابر مسلمان و همه انسانها است ، اما از خود فقه و اصول و آداب مشخص دارد و نبايد نصيحت به فضيحت تبديل شود.

طورى كه در بعض احاديث شريف آمده است يكى از نامها و يا صفات الله متعال ” ستير” است كه معناى آن ستر كننده و پوشاننده است و مسلمان بتعبير امام غزالى  بايد از هر نام وصفت پروردگار حظ و نصيب وبهره ى داشته باشد و بهره و حظ ما از نام ستير پرده پوشى كردن و ستر و حرمت كسى را ندريدن است.

سبب نوشتن اين سطور درين عجاله اينست كه بسيارى اوقات در فيسبوك ،تويتر و ديگر وسايل ارتباط جمعى ، حريم خصوصى اشخاص هتك شده و كسانى بنابر مخالفت فكرى ، خصومتهاى سياسى، اختلافات مذهبى و غيره ، مطالب، عكسها و يا فلم هاى را نشر مى كنند كه باعث آبرو ريزى و فضيحت و بدنامى اشخاص و خانواده ها مى شود.

منکرات-تویتر

 

نيت نيك؟

از همه تأسف آور اينست كه برخى از مردم اين كار را به نيت نيك و به زعم خودشان  بخاطر خدمت به دين و اسلام انجام مى دهند و گمان مى كنند كه با اين كار شان ثواب و اجر  كسب مى كنند!

اين دوستان غافل ازين اند كه ، اين كار شان خلاف احكام وارزشهاى دين اسلام است و شريعت اسلام و اخلاق اسلامى اجازه نمى دهد تا آبروى مردم ريختانده شده و بر حريم خصوصى آنها هر چند گنهكار هم باشند تجاوز صورت بگيرد.

فساد بزرگ

مشكل ديگر اينست كه در بسيارى موارد عكس و فلمهاى بخاطر انتقاد و يا بدنام كردن بعض مردم نشر مى شود كه نشر و پخش آنها در زمره اشاعه و نشر فحشاء مى آيد كه شرعا جرم و ناروا است و شايد سبب ايجاد فتنه ها و فساد بزرگ  و قتل و قتال شود بويژه اگر قضيه به ناموس و شرف و آبروى خانواده ها ارتباط داشته باشد.

بلى نقد به هدف نصيحت و خير خواهى شرعا و اخلاقا مطلوب است اما بايد بطور سرى و خصوصى بين ناصح و منصوح باشد و از علنى ساختن آن در ملأ عام اجتناب گردد .

مسلمان مانند ساير اعمال و عبادات  خود ، بايد دو اصل اخلاص و نيت خوب و اتباع و مطابقت عمل با شريعت و سنت نبوى در امر نصيحت و نقد نيز بياد داشته باشد.

والله الموفق.

فضل الهادى وزين

استاد شرعيات و عضو مجمع علمى علماى افغانستان

 

نمایش بیشتر

داکتر فضل الهادي وزين

پوهندوی دکتور فضل الهادی وزین عضو اتحاد جهانی علمای مسلمان عضو مجمع علمی علمای افغانستان عضو مجلس تنسیق علمای افغانستان

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید