اسلامعقیده و فقه

ایمان به کتابهاي آسماني

الله متعال بر ما مسلمانان واجب کرده به همه کتابهای آسمانی – اعم از آنهایی که در قرآن ذکر شده و آن دسته که در قرآن ذکر نشده است اعتقاد داشته و آنها را کلام الله بشماریم.
مسلمان بايد يقين کامل داشته باشد که همه کتابها از جانب الله تعالي فرود آمده است، بعضي را الله تعالی توسط جبرئيل علیه السلام به پيامبرانش فرستاده است يا اينکه از پشت پرده بدون واسطه‌ با پيامبرش سخن گفته است و بعضي از آنها را الله جل جلاله قسم نوشته شده به پيامبرانش فرستاده است.
چند نکتۀ مهم در مورد ایمان به کتابهای آسمانی:

1-اعتقاد به کتب آسمانی جز ارکان ایمان است 

اعتقاد به کتب آسمانی جز ارکان ایمان بوده و هیچ مسلمانی بدون اعتقاد به آنها مومن کامل شمرده نمی شود الله تعالی می فرماید:

«قُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْنَا وَمَا أُنْزِلَ إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطِ وَمَا أُوتِيَ مُوسَى وَعِيسَى وَمَا أُوتِيَ النَّبِيُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ». البقرة: ١٣٦

«بگوييد: ايمان آورديم به الله و به آنچه براي ما فرستاده شده و آنچه براي ابراهيم و اسماعيل و اسحاق و يعقوب و نوادگان يعقوب نازل گشته، و آنچه به موسي و عيسي داده شده، و به آنچه پيامبران از جانب پروردگارشان دريافت کرده‌اند، و ميان هيچ يک از آنان فرق نمي‌گذاريم و ما فرمانبردار او هستيم».
پیامبر صلی الله علیه وسلم هم در پاسخ جبرئیل علیه السلام فرمود: (ایمان آن است که: به الله، ملائکه، کتابهای آسمانی، روز آخرت و نیک و بد قضا و قدر اعتقاد داشته باشی).

2-جز صفات مؤمنین به شمار می رود

بر اساس آیات متعددی از قرآن کریم ایمان به کتابهای آسمانی جز صفات مؤمنین به شمار می رود، الله تعالی می فرماید:

«آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ» البقرة: ٢٨٥

«پيامبر به آنچه از جانب پروردگارش بر او نازل شد ايمان آورد، و مؤمنان همگي به الله و فرشتگان و کتابها و پيامبرانش ايمان آوردند (و گفتند:) بين هيچ يک از پيامبرانش فرق نمي‌گذاريم».

3- ایمان به آنها جز ویژگیهای پرهیزگاران نیز محسوب می گردد:

«الم (1) ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ (2) الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ (3) وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ». البقرة: ١ – ٤

«الف. لام. ميم. * اين کتابي است که هيچ شکي در آن نيست و راهنماي پرهيزگاران است * آن کساني‌که به جهان پنهان باور دارند و نماز را برپا مي‌دارند و از آنچه به آنها روزي داده‌ايم مي‌بخشند * و آن کساني‌که به آنچه برتو فرو فرستاده شده‌است و به آنچه پيش از تو فرو فرستاده شده‌است باور داشته و به روز قيامت يقين دارند».

4-کسانی که به همه یا برخی کتابهای آسمانی ایمان ندارند

الله متعال در قرآن کریم کسانی را که به همه یا برخی کتابهای آسمانی ایمان ندارند، کافر قلمداد می کند، زیرا تمامی آنها از سوی پروردگار دانا فرود آمده و باید بدون تفاوت قائل شدن میانشان مورد احترام و اعتقاد یقینی قرار گیرند:

«وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا نُؤْمِنُ بِمَا أُنْزِلَ عَلَيْنَا وَيَكْفُرُونَ بِمَا وَرَاءَهُ وَهُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقًا لِمَا مَعَهُمْ قُلْ فَلِمَ تَقْتُلُونَ أَنْبِيَاءَ اللَّهِ مِنْ قَبْلُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ». البقرة: ٩١

«هنگامي كه به آنان گفته شود: به آنچه الله نازل کرده است (كه قرآن است) ايمان بياوريد، مي‌گويند: ما به چيزي ايمان مي‌آوريم كه بر خود ما نازل شده باشد (نه بر اقوام ديگر) ، و به غير آن كفر مي‌ورزند و حال آن كه حق بوده و تصديق‌كننده چيزي است كه با خود دارند. بگو: اگر مؤمنيد (و راست مي‌گوئيد كه به تورات ايمان داريد و از آن پيروي مي‌كنيد) پس چرا پيامبران الله را پيش از اين مي‌كشتيد؟». و می فرماید:

«وَمَنْ يَكْفُرْ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَعِيدًا». النساء: ١٣٦
«هركس كه به الله و فرشتگان و كتابهاي الهی وپيغمبرانش و روز رستاخيز كافر شود (و يكي از اينها را نپذيرد) واقعاً در گمراهي دور و درازي افتاده است».

پس بر اساس آیات فوق ایمان به کتابهای آسمانی واجب و چارچوب ایمان هیچ مسلمانی بدون آن کامل نمی شود. پذیرش این امر برای انسان مسلمان که به الله ایمان دارد و هر چه را نیز از سوی او فرود آید می پذیرد، واضح و کاملا طبیعی به نظر می رسد، زیرا الله تعالی در قرآن کریم از فرستادن پیامبران و کتابهایی پیش از پیامبر اسلام صلی الله علیه وسلم خبر می دهد، لذا واجب است به همه آنها ایمان داشته باشد.
ولی اگر در ایمان به این حقیقت تردید داشت و یا به کلی آن را مردود دانست، آیا می توان وی را مؤمن به حساب آورد؟! اساسا چطور ممکن است کسی را که به الله ایمان دارد و همه یا برخی اخبار رسیده از سوی وی را تکذیب یا مورد تردید قرار می دهد، مؤمن قلمداد نمود؟! حال آنکه یکی از پایه های ایمان تصدیق محتوای پیامهای الهی است، و لذا اگر کسی با وجود ادعای ایمان حتی یک حرف هم از پیام الهی را باور نداشت از ایمان برخوردار نبوده و از نظر دین اسلام فاقد ارزش و اعتبار می باشد.

نمایش بیشتر

قریب الله مطیع

وی در سال ۱۹۶6م در ولسوالی چهاردهی ولایت کابل چشم به جهان گشود، بعد از اتمام مرحله ثانوی در لیسۀ حبیبیه، تحصیلات عالی خود را نخست در انستیتوت عالی تربیه معلم در شهر پشاور، سپس در سال (1989) عازم عربستان سعودی شد و به فاکولتۀ شرعیات دانشگاه اسلامی مدینه منوره پیوست، پس از فراغت در سال (1993)، مدت ده سال در یکی از مراکز آموزش و پرورش فرزندان کشورش مقیم مدینه منوره مشغول تدریس بود و از سال (2005) به این طرف در عرصه های تألیف و ترجمه و تحقیقات علمی، و همکاری با مؤسسات و سایتهای دعوتی و شبکه های تلفزیونی اهل سنت مشغول می باشد. ادامه سوانح..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید