اسلام

اسلام وجدان را مخاطب قرار می دهد

 

الله متعال برای بیدار کردن وجدان مشرکین و منکران الوهیت خود سوالهای را مطرح کرده که؛ شما مشرکان ذات کامل الذات را با مخلوق ناقص مساوی قرار می‌دهید؟ و به غیر الله توجه می‌کنید؟

گرچه در این آیات روشن است که مشرکین الله متعال؛ آن ذات مدبر آسمان و زمین و آن دادرس پريشان دل درمانده، آن برطرف کننده رنج و زيان، آن بزرگ احسان‌گر و آن داناي راز نهان را قبول داشتند، ولی موجودات ناقص دیگری را نیز با چنین ذاتی مؤثر می‌دانستند و یا شفیع و واسطه قرار می‌دادند چنانکه در زمان ما نیز همین افکار و با چنین ذاتی بزرگ شریک قائل شدن در میان بعضی از مسلمانان بجا مانده است بلکه بعضی از موجوداتی را مانند اولیا و نیکان را از الله مهربانتر و دلسوزتر می‌دانند و شب و روز به آنها متوسلند. در حالیکه آیات بی شمار قرآن دلالت دارد که هیچکس چه بشر و چه غیر بشر نمی‌توانند درمانده را اجابت و از ایشان گرفتاری را بر طرف کند و این صفت مخصوص الله متعال است و کسانی که این صفت را برای غیر الله نیز قائل شوند غیر الله را نیز به خدائی گرفته‌اند. و لذا می‌فرماید:

قُل لَّا يَعْلَمُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلَّا اللَّهُ ۚ وَمَا يَشْعُرُونَ أَيَّانَ يُبْعَثُونَ
النمل: ٦٥ «بگو در آسمان‌ها و زمین کسی غیب را نمی‌داند جز الله و نمی‌دانند که چه وقت برای قیامت زنده می‌شوند».

این آیت دلالت دارد که هیچ کس حتی انبیاء و ملائکه و ادنی تر از آنها غیب نمی‌دانند از جمله وقت قیامت و قیام رستاخیز را نمی‌دانند.

پس اگر کسی نسبت علم غیب به انبیا و اولیا و غیره مخلوقات بدهد بر خلاف قرآن کریم سخن گفته و خود را در مهلکه قرار داده است.

از پیام های این آیات:

* تفکر در آفرینش بهترین راه رسیدن به الله متعال است.

* هر گیاه و درختی که می روید زیر نظر الله و به ارادۀ اوست.

* اثبات زیبایی های دل انگیز دنیا  و تفکر در ان که این خودش یک ارزش است.

* وقتی انسان به قدرت الله متعال پی برد، بدون شک به ناتوانی خود پی می برد.

* توحید را مستقیم و خوشبختی هاست؛ و شرک راه انحراف و بدبختی ها.

* شناخت الله واحد و توجه به اوتعالی یعنی بریدن از قدرتها و وسایل و اسباب دنیوی دیگر؛ در وقت دشواری و سختی.

* شرط استجابت دعا قطع امید از دیگران و اخلاص در دعاست.

* الله متعال انسان را در زمین اختیار داده است و همچنان او را در معرض امتحان قرار داد که آیا در وقت سختی و اضطرار به قدرتهای مادی توجه می کند؟

* حرکات و سکنات عالم با تدبیر الله تعالی است، اگر انسان وجدانش را داور قرار دهد درمی یابد که الله یکتا است و شریک و مثیلی ندارد.

* همان قدرتی که آغاز را آفرید باز هم می تواند آنرا برگرداند.

* اسلام دین برهان وحجت است لذا از مخالفان خود هم برهان و حجت می طلبد.

* دانستن غیب از ویژگی های الله تعالی است هیچ کسی با وی در آن شراکت ندارد.

نمایش بیشتر

قریب الله مطیع

وی در سال ۱۹۶6م در ولسوالی چهاردهی ولایت کابل چشم به جهان گشود، بعد از اتمام مرحله ثانوی در لیسۀ حبیبیه، تحصیلات عالی خود را نخست در انستیتوت عالی تربیه معلم در شهر پشاور، سپس در سال (1989) عازم عربستان سعودی شد و به فاکولتۀ شرعیات دانشگاه اسلامی مدینه منوره پیوست، پس از فراغت در سال (1993)، مدت ده سال در یکی از مراکز آموزش و پرورش فرزندان کشورش مقیم مدینه منوره مشغول تدریس بود و از سال (2005) به این طرف در عرصه های تألیف و ترجمه و تحقیقات علمی، و همکاری با مؤسسات و سایتهای دعوتی و شبکه های تلفزیونی اهل سنت مشغول می باشد. ادامه سوانح..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید