سوال و جوابفقه

از الله متعال چيز خواستن بحق محمد صلى الله عليه جائز ومشروع نيست

از الله متعال چيز خواستن بحق محمد ويا بحرمت محمد صلى الله عليه جائز ومشروع نيست

 

يكي از هموطنان عزيز از شهر مزار سوال نموده :

استاد گرامی اگر هنگام دعاء بگویم که خداوند به حق محمد که رسول تو است حاجت من را بر آورده کن یا این شرک است؟

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله أما بعد،،
-توسل يا وسيله ساختن پيامران واولياء مردگان جائز نيست كه آنها را وسيله بسازيم در دعاء بايد بصورت مستقيم از الله تعالى بخواهیم.
– اسلوب وطريقه مشروع اين است كه گفته شود : يا الله بخاطر محبت ودوستي وپیروي وطاعت رسول الله صلى الله عليه وسلم مرا ببخش وجاجت من را بر أورده بساز.

– مسلمان مي تواند كه توسط دعاي مسلمان زنده وحيات حاجت خود را از الله متعال بخواهد زيرا صحابه كرام توسط دعاي حضرت عباس رضي الله عنه حاجت خود را مي خواستند وبعد ازان توسط فرزندش عبد الله بن عباس رضي الله عنه، وصحابه كرام وعلماء وائمه از يکديگر طالب دعاء مي شدند وتا به حال مسلمانان از يكديگر دعا ء مي خواهند زيرا دعاي مسلمان در حق برادرش مستجاب است ونيز براي خودش هم مثل همان دعاء نوشته مي شود.
– از مرده ها ويا توسط مرده به هيچ صورت جاجت خواستن ويا آنها را وسيله ساختن جواز ندارد.

بايد اعمال نيک وصالح خود وديگران را وسيله بسازيم نزد الله متعال زيرا اعمال صالح سبب قبولي دعاء مي شود وبراي انسان شفاعت مي كند نه ذوات واشخاص

، الله تعالى مي فرمياد: ” يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ) اي كساني كه ايمان آوردين از الله تعالى بترسين يعني تقوا داشته باشين ودنبال وسيله باشيد توسط همين اعمال، وتقوا، ” أُولَئِكَ الَّذِينَ يَدْعُونَ يَبْتَغُونَ إِلَى رَبِّهِمُ الْوَسِيلَةَ” مسلمانان با ايمان كساني هستند كه دعاء ميكنند وحاجات شان را مستقيما از الله متعال مي خواهند واعمال نيک شان را وسيله قرار ميدهند.

– توسل بجاه وحرمت وبحق رسول الله صلى الله عليه نه از خود او ونه هم از صحابه ثابت است ..
– جواز ندادن به اين معنا نيست كه رسول الله صلى الله عليه وسلم نزد الله متعال مقام ومنزلت ندارد بلكه اعلى ترين وبلند ترين مقام ومنزلت از آنحصرت صلى الله عليه وسلم است وصاحب مقام محمود است ومنزلت رفيع وسيد ولد آدم ، ليكن اين به اين معنا نيست كه بعد از وفات وسيله قرار داده شود.

نظر علماي ما در فقه حنفي هم اين است :
علامة الحصكفي الحنفي كتاب الدر المختار (5/715) نوشته :
وفي التاترخانية معزيا للمنتقى عن أبي يوسف عن أبي حنيفة: لا ينبغي لأحد أن يدعو الله إلا به، والدعاء المأذون فيه المأمور به ما استفيد من قوله تعالى: (ولله الأسماء الحسنى فادعوه بها) ” . به كسي جائز نيست كه بغير از دعاي مشروع كه باسماء الله است كسي ديگر را وسيله قرار دهد.

و علامة الكاساني حنفي رحمه الله در كتاب بدائع الصنائع نوشته (5/126) :
وَيُكْرَهُ لِلرَّجُلِ أَنْ يَقُولَ فِي دُعَائِهِ أَسْأَلُك بِحَقِّ أَنْبِيَائِك وَرُسُلِك وَبِحَقِّ فُلَانٍ ، لِأَنَّهُ لَا حَقَّ لِأَحَدٍ عَلَى اللَّهِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى جَلَّ شَأْنُهُ “.
اين مكروه است كه كسي الله تعالى را بحق پيامبران ورسولان دعاء كند زيرا حق كسي بالاي الله تعالى نيست كه وسيله شود به ديگران بعد از وفات.

نمایش بیشتر

فضل الله ممتاز

فضل الله ممتاز ولد مولوي محمد عمر ممتاز ، ولايت پروان، دره غوربند. تحصيلات ابتدائي ومتوسط در مدرسه مولوي حبيب الرحمن شهيد قريه پلسنگي، ومدرسه عبد الرؤوف حجت قريه باقي دره سبز، قرآن كريم، با أحكام تجويد، چهار كتاب، گلستان، بوستان، رشيد البيان، رحمان بابا، صرف بهائي، صرف مير، زرادي، ميزان صرف، بالشمة، هداية النحو، خلاصة الكيداني، منیة المصلي، قدوري، كنز الدقائق، نور الظلم، تفسير قرآن كريم را در مساجد نزد پدر برزگوارم كه محتسب ومسؤول ديني وقضائي غوربند بود ونيز ، سارنوال عبد الرؤوف حجت شهيد، مولوي صاحبان ملا محمد داود، مولوي محمد عالم، استاد سرمعلم خداداد، انجنير حمزه، استاد عبد الجليل شفقيار به اتمام رسانيدم (ادامه سوانح...)

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام
    وما ارسلنا من رسول الا لیطاع باذن الله ولو انهم اذ ظـلموا انفسهم جاءوک فاستغفروا الله واستغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابـا رحیمـا
    به این وسیله حضرت رسول الله مورد وساطت قرار میگیرن.
    درش این قید ذکر نشده که وقتی در این دنیا هستی و هنوز زنده ای .
    بنظرم قرآن باید منبع اصلی ما باشه و بعد رفتار صحابی و منابع دیگه.
    والسلام علیکم و رحمه الله

  2. یکی از بهترین وسیله های قبول و منظور در نزد خداوند جل جلاله حضرت محمد صل الله علیه وسلم میباشد که اگر از صدق وسیله بگیریم و دعا کنیم بیدون شک دعای ما مستجاب خواهد شد
    شما گفتین اعمال تانرا وسیله بگیرین آیا این اعمال را که ما انجام میدهیم قبول در گاه حق است یا نی ب برای ما معلوم نیست اما رسول خدا ص قبول شده در گاهدحق است به همین ترتیب انبیا علیه سلام صدقین شهدا صالحین و مومنین که اولیا کرام هم شامل این گروه ها میشوند وسیله گرفتن جایز است چون این بنده های قبول و مقبول شده خداوند ج است
    لطفا اذهان مردم را با سخنان بیجا مخشوش نسازین و خودرا هم گنهکار نسازین که روز قیامت حسابی سخت در پیشروی تان خواهد بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید