اسلامعقیده و فقه

آری موسیقی حرام است (ردی بر منکران سنت)

سخن پیامبر صلی الله علیه وسلم وحی الهی است!

قرآن کریم می‌فرماید: سخن پیامبر وحی الهی است، و پیامبر اکرم هر آنچه می‌گوید برگرفته از وحی الهی است، و وحی او را زیر نظر دارد، اگر چنانچه حرفی مخالف با واقعیت شرعی از او سرزند بلا فاصله وحی او را تصحیح می‌کند. پس سخن پیامبر صلی الله علیه وسلم را بپذیرید و به آنچه می‌گوید عمل کنید که هیچ فرقی بین مصدر قرآن و سنت الهی نیست، هر دو از خورشید تابان وحی سرچشمه می‌گیرند، و اساس شریعت اسلامی بر هر دو بنا شده است الله متعال در این مورد می فرماید:

«وَالنَّجْمِ إِذَا هَوَى (1) مَا ضَلَّ صَاحِبُكُمْ وَمَا غَوَى (2) وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى (3) إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى» سورۀ النجم.
«قسم به ستاره چون فرود آید* که صاحب شما (محمّد مصطفی) هیچ گاه در ضلالت و گمراهی نبوده است. * و هرگز به هوای نفس سخن نمی‌گوید. * سخن او نیست مگر وحی الهی».

و در مورد اطاعت و پیروی از جناب رسول کریم به مؤمنان مى‌فرماید: «وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُبِينًا »الأحزاب: 36
«و هیچ مرد مؤمن و زن مؤمنه‌اى را نرسد که چون الله و رسولش به کاری فرمان دهند، براى آنان در کارشان اختیارى باشد و هرکس نافرمانى الله و رسول او را کند قطعاً در گمراهى آشکارى افتاده است».

و در حدیث شریف آمده است:

«سوگند به ذاتى که جانم در دست اوست، یکى از شما ایمان نمی آورد تا آن که خواستۀ وى پیرو چیزى باشد که من آن را آورده‌ام».

پس براى کسی‌که به الله ایمان دارد شایسته نیست که چون اوتعالى یا پیامبرش به کارى فرمان دهند، چون و چرا گوید و در کار خویش اختیار داشته باشد، بلکه بر وى واجب است تا خود را وقف امرى کند که الله براى او خواسته و انتخاب کرده است بطورى که رأى وى تابع رأى شریعت، و انتخاب وى پیرو انتخاب شریعت باشد.

خبر دادن رسول کریم از کسانی که موسیقی را حلال می شمارند:

رسول الله صلی الله علیه و سلم از علامات آخر زمان و دوری مردم از هدایات قرآن و سنت خبر داده می فرماید:

«لیکونن من أمتی أقوام یستحلون الحر و الحریر و الخمر و المعازف…” (خواهند بود از امت من اقوامی که زنا و ابریشم و خمر و آلات موسیقی را حلال می شمارند…) [بخاری شماره 5590 و طبرانی و بیهقی و علامه آلبانی آن را در سلسلة الصحیحة به شماره 91 صحیح دانسته است]

این حدیث از دو وجه بر حریم موسیقی دلالت دارد:

اول این قول رسول الله صلی الله علیه و سلم است که می فرماید: “یستحلون” (حلال می شمارند) و این گفته صراحتا بر این دلالت دارد که گناهانی که در این حدیث ذکر می شود در واقع حرامند و آن قوم آنها را بر خود حلال می شمارند.
دوم: در این حدیث آلات موسیقی به همراه گناهان آشکاری چون زنا و مشروب و پوشیدن ابریشم (برای مردان) ذکر می شوند و اگر آلات موسیقی حرام نبود به همراه این گناهان ذکر نمی شد. سلسلة الصحیحة علامه آلبانی ج1 -140-141 با تصرف.

شیخ الاسلام ابن تیمیه رحمه الله می گوید: این حدیث دلیلی است بر تحریم آلات موسیقی. چون نزد اهل لغت معازف یعنی آلات لهو گفته شده و این اسم (معازف) تمام آلات را در بر می گیرد. [مجموع فتاوی]

ترمذی در سنن خود از جابر رضی الله عنه روایت می کند:

رسول الله صلی الله علیه و سلم و عبدالرحمن بن عوف رضی الله عنه آمدند در حالی که فرزند رسول الله صلی الله علیه و سلم، ابراهیم علیه السلام (پسر رسول الله) در حال جان دادن بود، پس او را بر روی رانهایش گذاشت و چشمانش پراشک شد، عبدالرحمن بن عوف از ایشان پرسید: آیا شما گریه می کنید در حالی که ما را از آن نهی کرده اید؟ رسول الله صلی الله علیه و سلم در جوابش فرمود: من از گریستن نهی نکرده ام بلکه از دو صدای احمقانه فاجرانه نهی کرده ام: یکی صدای هنگام آسودگی که نغمه لهو و لعب و آلات موسیقی شیطان است و دیگر صدایی هنگام مصیبت که خراشیدن صورت و دریدن گریبان و نوحه خوانی و سر و صدای آن است) ترمذی می گوید: این حدیث حسن است، همچنین آلبانی در صحیح الجامع: 5194 درجه آن را حسن دانسته است.

موسیقی حرام
و همچنین رسول الله صلی الله علیه و سلم می فرماید: «دو صدا نفرین شده اند: صدای آلت موسیقی هنگام نعمت و خوشی، و صدای داد و بیداد هنگام مصیبت». سند آن حسن است: السلسلة الصحیحة 427.

فاجعه ای که بارها در محافل فسق و فجور رخ داده است:

از رسول الله صلی الله علیه و سلم روایت شده که فرمود: «در این امت خسف (فرورفتن در زمین و زلزله) و سنگباران و مسخ (تغییر چهره انسان به حیوان) رخ خواهد داد و آن هنگامی خواهد بود که مردم مشروب بنوشند و زنان خواننده برایشان بخوانند و آلات موسیقی بنوازند) با مجموع طرقی که روایت شده است صحیح است: السلسلة الصحیحة 2203.
همچنان رسول الله صلی الله علیه و سلم می فرماید: «الله تعالی بر امت من خمر و میسر (قمار و امثال آن) و مزر (نوعی مشروب) و کوبه (طبل) و قنین (نوعی سرود) را حرام کرده و در عوض به من نماز وتر را داده است». سند آن صحیح است: صحیح الجامع 1708 کوبه یعنی طبل و قنین در لغت حبشه یعنی تنبور [غذاء الألباب].

یک شبهه و جواب آن:

عده‌ای ادعا می‌کنند موسیقی باعث آرامش قلب و راحت اعصاب می شود. اما مسئله چنین نیست، نفس انسانی آرامش را در ذکر الله و تلاوت قرآن کریم می‌یابد، نه در موسیقی. الله متعال می‌فرماید:

«الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» الرعد: 28.
«آن‌هاییکه که ایمان آورده‌اند و دلشان به یاد الله اطمینان پیدا کرده، بدان که به یاد الله دلها آرام می‌گیرد».

نظر یاران رسول الله و شاگردان مدرسۀ نبوت در بارۀ موسیقى و آلات آن:

الله متعال مى‌فرماید: «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ» لقمان: 6
«از مردمان کسانى هستند که خریدار سخنان لهوند، تا مردم را از راه الله گمراه سازند بى هیچ علمى، و آن را به مسخره گیرند این گروه براى آنان عذابى مهین (اهانت آمیز) است».

اصحاب کرام که آگاه‌ترین مردمان این امت به مراد الله تعالى در کتابش بودند و در میان آن‌ها وحى نازل می‌شد و نخستین کسانى از این امت بودند که مورد خطاب قرار گرفتند و تفسیر آن را بطور علمى و عملى از رسول الله مشاهده کردند و در عین حال از عرب‌هاى فصیح و ناب بودند، تفسیر آیات فوق را چنین ارایه کرده‌اند:

عبد الله ابن عباس رضی الله عنه که مشهور به ترجمان قرآن است مى‌فرماید: «عبارت «لهو الحدیث» در آیت، موسیقى است».

از عبد الله بن مسعود رضی الله عنه دربارۀ آیت «وَمِنَ ٱلنَّاسِ مَن يَشتَرِي لَهوَ ٱلحَدِيثِ» سوال شد، در جواب فرمود: «سوگند به الله که غیر از او معبودى برحق نیست، لهو الحدیث در آیت موسیقى است. و آن را سه بار تکرار کرد». همچنان از ابن عمر و جابر لهوالحدیث به معناى موسیقى روایت شده است. و این تفسیر از عکرمه، سعید بن جبیر، مجاهد، مکحول و عمرو بن شعیب و على بن بدیمه و سایر مفسران رحمهم الله روایت شده که مراد از -لهو الحدیث- موسیقى است.

حسن بصرى فرموده است: این آیت در موسیقى وآلات آن نازل شده است.
واحدى فرموده است: این تفسیر آیت دلالت به تحریم موسیقى دارد.
حافظ ابن کثیر در تفسیر دو آیت فوق چنین می نگارد: الله تعالی حال مردمان خوشبخت و سعادتمند را که به قرآن راهیاب شدند و از شنیدن آن لذت برده و پند می‌گیرند چنین بیان می‌کند:

«الله بهترین حدیث را نازل کرده است کتابی است متشابه و مکرر، کسانی که از پرورگار شان خشیت دارند، پوست بدنشان از آن به لرزه می‌افتد سپس پوستهایشان و دل‌هایشان به یاد الله نرم می‌شود». الزمر: 23

سپس حال مردمان شقی و بدبخت را بیان می‌کند که از شنیدن قرآن و پند گرفتن از آن رویگردان اند و به موسیقی و آلات آن رو آورده‌اند. چنانکه عبد الله بن مسعود در تفسیر آن فرمود: «سوگند به الله که مراد از لهو الحدیث درآیت، موسیقی است».
به این ترتیب واضح میگردد که دوستان و اولیای الله هنگام ترسیدن از الله پوستهایشان به لرزه درآمده و موی بر اندامشان راست می شود. سپس دل‌هایشان هنگام یاد آوردن رحمت و بهشت نرم میشود.

لحظه ای با منکران سنت و احادیث رسول الله صلی الله علیه وسلم:

بیایید جایگاه سنت در دین و نقش و علاقه مباشر آن با قرآن کریم را بیشتر بفهمیم تا اهمیت سنت و جایگاه آن بیشتر برای مان روشن گردد:
قرآن در بسیاری موارد احکام شریعت را بصورتی مجمل بیان می‌کند، و این سنت پیامبر است که تفصیل و شرح آنها را بیان می‌دارد: مثلا قرآن بصورت اجمالی می‌گوید: نماز برپا دارید، زکات بدهید، روزه بگیرید، و…
این سنت پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه وسلم ـ است که به ما نحوه نماز خواندن، و تعداد رکعات و وقتهای پنجگانه آن، و سایر تفاصیل نماز و روزه و زکات و سایر معاملات را می‌آموزاند. پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم فرمودند: “صلوا کما رأیتمونی أصلی” (صحیح بخاری) یعنی نماز بر پا دارید درست بصورتی که مرا دیدید که نماز می‌خوانم.
ابن مبارک آورده است: روزی مردی به صحابی پیامبر ـ صلی الله علیه وسلم ـ عمران بن حصین روی کرده گفت: تنها از قرآن برای ما بگو، و از سنت هیچ برایمان نگو! آن صحابی از کوچکی عقل آن مرد حیرت زده شده به او گفت: واقعا تو مرد احمقی هستی! آیا در کتاب الله دیده‌ای که نماز ظهر چهار رکعت باشد و در آن با صدای پست قرائت بخوانی؟! سپس در مورد نماز و زکات و مواردی دیگر نیز چنین گفت، سپس به او گفت: آیا تفصیل و شرح اینها را در کتاب الله می‌یابی؟! کتاب الله بصورت اجمالی بیان داشته و سنت پیامبر آنرا شرح داده است.

حکم موسیقی
قرآن در مواردی احکام شریعت را بصورت عموم مطرح می‌کند، و تخصیص آنرا به عهده سنت می‌گذارد. قرآن می‌گوید که فرزندان از والدین ارث می‌برند، و سنت قاتل را از ارث بردن محروم می‌کند. قرآن برای برقراری امنیت جامعه به بریدن دست دزد فرمان می‌دهد و سنت قیمت چیز دزدیده شده، و مقدار دستی که باید بریده شود را مشخص می‌کند.
چه بسا در فهم برخی آیات سوء تفاهمی ایجاد می‌شود، که سنت آنرا تصحیح می‌کند.

وقتی این فرموده الله متعال نازل شد: «الَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ» (الأنعام/82)
«آنان که ایمان آورده و ایمان خود را به ستمی نیالودند ایمنی آنها راست و هم آنها حقیقتا هدایت یافته‌اند».

مؤمنان را وحشت برداشت که همه انسانها حداقل اگر به کسی دیگر نه، گاهی به خود ظلم می‌ورزند. پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم این فهم را تصحیح نموده فرمودند: ظلم در این آیه شرک ورزیدن به الله متعال است.
و چه بسا پیامبر صلی الله علیه وسلم احکام و دستوراتی را که قرآن به آنها اشاره نکرده است، برای مسلمانان وضع می‌کند. مثلا؛ قرآن از محارمی که ازدواج با آنها درست نیست، سخن گفته، و حرفی از خاله و عمه زن نزده، سنت این مورد را به عنوان قانون و تشریع مستقلی به مؤمنان امر می‌کند که جایز نیست مردی در یک زمان خانمی و خاله‌اش و یا عمه‌اش را به عقد ازدواج درآورد!

و سنت قانون برابری تحریم هم‌شیری با تحریم نسب را وضع کرده است: ” یحرم من الرضاعة ما یحرم من النسب” (رواه البخاری).

و سنت بسیاری دیگر از قوانین شرعی چون زکات فطر و حرام بودن گوشت الاغ و حیواناتی که ناب (نیش) دارند را بصورت کاملا مستقل وضع کرده است.
با توجه به آنچه عرض شد ما در دین خود نمی‌توانیم افرادی با پلاکارد (((قرآنی))) داشته باشیم، بلکه شعار و محتوای دین عبارت است از قرآن و سنت.. کتابی که از آسمان آمده و معلم و استادی که الله تعالی او را برای رساندن و شرح کتاب خود تربیت و راهنمایی نموده است. نامه و پیک آسمان هر دو با هم اساس شریعت الله می‌باشند. و یکی بدون دیگری نمی‌تواند معنا و مفهومی داشته باشد..
خدا کند منکران سنت مطهر و احادیث رسول الله صلی الله علیه وسلم به گپ برسند.

دانلود رایگان اپلیکیشن مفلحون
نمایش بیشتر

‫8 دیدگاه ها

  1. اسلام و علیکم و رحمت الله و برکات!
    بسیار موضوع زیبا تشکر از تمام کسان که در این صفحه کار میکنند و از خداوند متعال توفیق هر چه بیشتر برایتان
    خواهان هستم. خداوند جنت الفردوس را نصیب همه ما مسلمانان بگرداند.
    والسلام!

  2. سلام علیکم
    مفاله مفیذی بود اما دارای اشکالات متعددی است از جمله :
    1. تمامی طبیعت خدادادی سرشار از موسیقی و نظم و هنر الهی است و ابر و باد و مه و خورشید همه در حال نواختن موسیقی پرستش هستند ، قرآن مملو از موسیقی است، حضرت داوود چنان صدای خوشی داشت که پرندگان با شنیدن آوای او تاب حیات نداشتند ، زندگی سرشار موسیقی دلنشین است و چگونه با فتاوای مختلفی که همه تنها به بخش انحرافی موسیقی تاکید نموده اند اصل موسیقی الهی را حرام اعلام کنیم؟
    2. مگر می توان این همه خوانندگان بزرگ موسیقی که اشعار قرآنی حافظ و سعدی و مولوی را با زیباترین لحن ، آواز می خوانند حرام دانست؟
    3. بی تردید هر موضوع انحرافی و لهوی ، حرام است و باطل اما مگر می توان موسیقی شادی بخش یا حزن آوری که روح انسان را اعتلا می بخشد حرام و ناشنیدنی اعلام کرد؟
    4. تصور کنید زندگی و حیات آدمی را از صدای دلنشین و آواز و موسیقی های زیبا و روحانی و عرفانی خالی کنیم آیا زندگی امکان ادامه خواهد داشت؟ آیا انسان بی موسیقی مرده بی روح و متحرک بیجانی نخواهد بود؟
    5. قطعا” نیاز به اجتهادی دیگر است و نگذشی معقول و عمیق تا با سطحی نگری موجب بدبینی و فاصله گیری از اسلام نشویم که گناهش قطعا” نابخشودنی است.
    6. اسلام دین زندگی با صلح و صفا و دوستی و شادمانی و مداراست، اگر موسیقی که برخی از زیبایی های زندگی است را از آن تفریق کنیم ببینید چگونه جهانی خواهیم داشت ؟ جهانی تلخ و تاریک و بی روح.
    امیدوارم بی غرض و بدون موضع گیری به نکات اشاره شده توجه فرموده تا اگر نمی توانیم تعداد مسلمین را اضافه کنیم نومسلمانان جوان را از اسلام دور نکنیم.
    انشاالله تعالی

  3. سلام. هیچ دلیل عقلی و محکمه پسندی نیاوردید برای حرمت موسیقی. هرگاه از شما بپرسند بالاترین نعمت خدا چیست؟، عقل را میگویید ولی زمانی ک جای استفاده از عقل شد ان را کنار میگذارید و به گفته این و آن و تقلید بی تفکر رجوع میکنید.
    موسیقی آفرینش خداوند است. مجموع اصواتی‌ست که با عمل هارمونی و اصوات مختلف در هم آمیخته می‌‌شود و زیبا شنیده می‌شود. به نظر شما چرا خداوند باید انسان را از شنیدن این زیبایی که در ذات طبیعت هم به کررات خداوند ان را استفاده کرده باید محروم کند؟
    مگر شنیدن صداهای زیبا نظیر بلبل و … هم ممنوع است؟ اگر خداوند این اصوات زیبا را خلق کرده پس چرا باید ما مشابه آن را حرام بدانیم؟
    شما در درک و شناخت خداوند دچار خطا هستید و خداوند را به شکلی نادرست و موجودی که در ذهن خود ساخته‌اید و سالها آن را پروراندید و نظر خود را با او یکسان میدانید.
    اگر هر انسان عاقلی در زمینه موسیقی تفکر کند واقعا خداوند را موافق و خالق موسیقی میبیند و در موسیقی خدا می‌بیند.

    1. مرد حسابی. خب شراب هم همینه. آدمیان از انگور خالق، مایعی درست نی کنند که خوردن آن بسیار لذت بخشه! خودت هم می دونی. صدای بلبل و دریا و بارون و… بنا به تعریفی موسیقی حساب نمی شه چون ملودی و هارمونی و ریتم نداره. من تجربه ی خودم رو می گم. هزاران ساعت موسیقی گوش دادم. ابی، داریوش، گوگوش، قمیشی، چاوشی، هیچکس، مایکل جکسون، فردی و… موسیقی هیچ وقت آرومت نمی کنه و فقط مثل آب شور دریا تشنه ترت می کنه. خودم دیدم. تو یوتیوب یه پیرمرده نظر گذاشته بود که تو جوونیش با آهنگای داریوش معتاد شد و نشست پای منقل و گفت که هیچ وقت نمی بخشتش. این خواننده ها معمولا تو زندگی خودشون عقده های روحی روانی زیادی داشتن که اینجوری پر احساس می خونن. مثلا فردی تمایلات همجنسگرایی داشت و آخرش هم با ایدز مرد. مایکل جکسون هم که دیدید چقدر قیافش رو عوض کرد. از سیاه بودن خودش بدش میومد. موسیقی گوش دادن، آدم رو وارد دنیای وهم می کنه و دیوونه می کنه.

    2. فقط يه سوال ازت دارم به درونت مراجعه کن و حقيقت را بگو
      آيا هيچ خواننده و موسيقي داني سراغ داري که نماز را ترک نکنند؟
      روزه بگيرند
      زکات بدهند
      حج بروند
      قرآن بخوانند
      و ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید