آنچه برای روزه‌دار مباح است

۱- غسل بمنظور خنک شدن

از ابوبکر بن عبدالرحمن از بعضی از اصحاب پیامبر(صلى الله عليه وسلم) روایت است: (لقد رأیت رسول الله(صلى الله عليه وسلم) بالعرج یصب علی رأسه الماء وهو صائم من العطش أو من الحر) [۱] «پیامبر(صلى الله عليه وسلم) را در عرج (روستایی اطراف مدینه) دیدم که روزه بود واز تشنگی یا گرما آب بر سرش می‌ریخت».

۲- مضمضه و استنشاق بدون مبالغه

از لقیط بن صبره روایت است که پیامبر(صلى الله عليه وسلم) فرمود: (وبالغ فی الاستنشاق إلا أن تکون صائما)[۲] «و در استنشاق مبالغه کن مگر اینکه روزه باشی».

۳- حجامت

از ابن عباس(رض) روایت است: (احتجم النبی(صلى الله عليه وسلم) و هو صائم)[۳]. «پیامبر(صلى الله عليه وسلم) در حالی که روزه بود حجامت کرد».

و اگر بیم ضعف و سستی وجود داشت، حجامت مکروه است: از ثابت بنانی روایت است: (سئل أنس بن مالک(رض) أکنتم تکرهون الحجامة للصائم؟ قال: لا، إلا من أجل الضعف)[۴] «از انس بن مالک سؤال شد آیا شما حجامت را برای روزه‌دار مکروه می‌دانستید؟ گفت نه، مگر به خاطر ضعف و سستی».

۴- بوسیدن زنان و بازی با آنها برای کسی که قادر به کنترل خود است

از عایشه(رض) روایت است: (کان النبی(صلى الله عليه وسلم) یقبل و یباشر و هو صائم، و کان أملککم لإربه)[۵] «پیامبر(صلى الله عليه وسلم) زنانش را می‌بوسید و با آنها بازی می‌کرد در حالی که روزه بود، و او کسی بود که از همه شما بیشتر شهوتش را کنترل می‌کرد».

۵- صبح کردن در حالت جنابت

به دلیل حدیثی که از عایشه و أم سلمه روایت است: (أن رسول الله(صلى الله عليه وسلم) کان یدرکه الفجر و هو جنب من أهله ثم یغتسل و یصوم)[۶] «پیامبر(صلى الله عليه وسلم) صبح می‌کرد در حالی که به دلیل نزدیکی با همسرانش جنب بود، سپس غسل می‌کرد و روزه می‌گرفت».

۶- وصال (افطار نکردن) تا سحر

از ابوسعید خدری روایت است که از پیامبر(صلى الله عليه وسلم) شنیدم که فرمود: (لاتواصلوا، فأیکم أراد أن یواصل فلیواصل حتی السحر. قالوا: فإنک تواصل یا رسول الله، قال لست کهیئتکم، إنی أبیت لی مطعم یطعمنی و ساق یسقین)[۷] «دو روز را بدون افطار به هم وصل نکنید و اگر کسی از شما خواست وصال کند تا سحر وصال کند. گفتند ای رسول خدا تو وصال می‌کنی، فرمود: من مانند شما نیستم، شب را به روز می‌رسانم در حالی که طعام‌دهنده‌ای مرا طعام می‌دهد و ساقی دارم که مرا آب می‌دهد».(*)

۷- سواک زدن، استعمال بوی خوش، چرب کردن موی سر و پوست، سرمه کردن چشم، مصرف قطره و تزریق آمپول

دلیل مباح بودن این اشیاء اصل برائت و عدم وجود دلیل بر تحریم آنها است، چون اگر از جمله محرمات بر روزه‌دار می‌بودند، خدا و رسول او آن را بیان می‌کردند:

 وَ مَا کَانَ رَبُّکَ نَسِیّاً )مریم: ۶۴)

«پروردگارت هرگز فراموشکار نبوده است».

[fusion_sharing tagline=”دیگران را هم از این موضوع فقه آگاه سازید” tagline_color=”” title=”” link=”” description=”” pinterest_image=”http://www.almoflihun.com/wp-content/uploads/2015/02/فقه-قرآن-و-سنت.jpg” icons_boxed=”yes” icons_boxed_radius=”4px” box_colors=”#f76d21″ icon_colors=”#ffffff” tooltip_placement=”” backgroundcolor=”#ffffff” class=”” id=””][/fusion_sharing]
[۱]) صحیح : [ص. د ۲۰۷۲]، د (۲۳۴۸/۴۹۲/۶).
[۲]) تخریج در ص (۳۵).
[۳]) صحیح : [ص. د ۲۰۷۹]، خ (۱۹۳۹/۱۷۴/۴)، د (۲۳۵۵/۴۹۸/۶)، ت (۷۷۲/۱۳۷/۲)، ترمذی عبارت «و هومحرم …» را هم زیاد کرده است.
[۴]) صحیح : [مختصر ۹۴۷]، خ (۱۹۴۰/۱۷۴/۴)، خون دادن حکم حجامت را دارد ولی اگر خون‌دهنده بیم داشت که دچار ضعف می‌شود در روزه خونندهد مگر اینکه ضرورت ایجاب کند.
[۵]) متفق علیه : خ (۱۹۲۷/۱۴۹/۴)، م (۱۱۰۶ – ۶۵- ۷۷۱/۲)، د (۲۳۶۵/۹/۷)، ت (۷۲۵/۱۱۶/۲).
[۶]) متفق علیه : خ (۱۹۲۶/۱۴۳/۴)، م (۱۱۰۹/۷۷۹/۴)، د (۲۳۷۱/۱۴/۷)، ت (۷۷۶/۱۳۹/۲).
[۷]) صحیح : [ص. ۲۶۹]، خ (۱۹۶۷/۲۰۸/۴)، د (۲۳۴۴/۴۸۷/۶).

*) منظور از طعام و آب در اینجا، طعام و آب معنوی است و گرنه وصال تحقق پیدا نمی‌کند «مترجم».

بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید