امراض ساری در جامعهجامعهرشوه

آثار سوء رشوه در یک جامعه

رشوه، رشوه ستانی و میانجیگری در آن بخش سوم

 

آثار سوء رشوه در یک جامعه

(بخش سوم):

همانگونه که در بخش قبلی اشاره شد، رشوه دهنده، و رشوه گیرنده، با میانجیگر میان این دو مورد لعنت و غضب الهی قرار میگیرند.

لعنت یعنی دوری از رحمتِ الله سبحانه و تعالی و محروم شدن از حفظ و امان الهی.

چرا شخصی که میان رشوه دهنده و رشوه گیرنده وساطت می کند مورد لعنت الله تعالی قرار میگیرد؟

کسی که در امر رشوه دلّالی می کند گناهکار است؛ زیرا بر گناه و تعدّی از دستورات الله تعالی همکاری می کند.

الله سبحانه و تعالی فرموده:

وَلا تَعَاوَنُوا عَلَی الإثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ] (مائده ۲)

«و در گناه و تعدی دستیار هم نشوید و از الله پروا کنید که مجازاتِ الله شدید است».

این حکم آیه ی مبارکه بر کسانی دیگری که مسلمانی را به گناهی میکشانند، و او را بر مفاسد و منکرات تشویق میکنند، نیز صدق میکند.

مسلمان سعی میکند تا خودش را از گناهان مبری ساخته، اصل آدمیت و انسانیت را در خودش احیأ کند، نه اینکه یک مسلمان دیگری را به گناهی آغشته کند.

تشویق، تسهیل و زمینه سازی برای رشوه ورشوه ستانی به محرومیت از فضل و مرحمت الهی می انجامد.

هرگاه رشوه ستانی در یک جامعه شایع و عام شود، باعث بروز آثار سوء رشوه خواری میشود

این آثار سوء عبارت اند از:

۱- ظلم در حق توده های مستضعف.

۲-تضییع حقوقِ افراد مستحق و بدون واسطه.

۳- ترغیب رشوه خواران به گرفتن رشوه های سنگین.

۴-سقوط فضایل اخلاقی قضات٫ مسئولین و کارمندانی که رشوه دریافت می کنند.

۵- ضعف ایمان رشوه خواران.

۶- گرفتار خشم الهی در دنیا و آخرت.

۷- ناچیز شمردن شخصیت ها و استعداد های اصیل و مستحق، و بکار گماشتن افراد نابکار در ادارات و دفاتر.

۸- عدم کارکردگی و رکود نظام با نبود کارمندان مستعد و مستحق.

۹- انزجار نفرت مردم از نظام حاکم، و ایجاد حسِ ناباوری، بی اعتمادی، پیمان شکنی، خیانت و غدر میان کارمندانِ رشوه ستان و رعیت.

۱۰- پای افراد معصوم را به تادیه ی عمل شنیع رشوه کشانیدن؛ ملوث کردن، و مجبور کردن آنها به رشوه دادن.

آثار سوء رشوه در یک جامعه خیلی زیاد است، ولی موارد بالا اهم ترین آثار منفی رشوه در یک جامعه است که در صورت عدم کنترُل و ایستادگی در مقابل این عمل زشت، بلاُ های عظیمی از عالم بالا معنی دیگری لعنت الهی را بر جامعه ی ارتشاء پسند، ترجمه شده میتواند.

دانستن این مطلب لازم است که الله تعالی خلاف کاران را مهلت می دهد و از وضع و حال آنان غافل نیست.

الله سبحانه و تعالی برخی از ظالمان را در دنیا پیش از آخرت به سزای اعمالشان می رساند و سهم بزرگ عذاب شان در قیامت در انتظارشان است.

در حدیث صحیح آمده است که رسول الله صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ فرموده اند:

«مَا مِنْ ذنْبٍ أَجْدَرُ أَنْ یُقحَّلَ اللهُ تَعالَی یَصاحِبهِ ألْعُقُوْبَةَ فیِ الدُّنْیاَ مَعَ ما یَدَّ جِزو لَهُ فِی الآخِرَةِ: مِثْلُ الْبَغْیِ وَ قَطِیْعةِ الرَّحِمِ»

«ظلم و قطع رابطه خویشاوندی از همه گناهان شایسته تراند که الله تعالی عذاب آن ها را در دنیا به صاحبش رسانده و علاوه از آن عذاب آخرت آن را هم برایش ذخیره کند». ابن ماجه (۴۲۱۱)

بدون تردید رشوه و همه ی انواع ظلم از مواردی هستند که الله عزوجل حرام نموده است، در صحیح بخاری و مسلم روایت است که رسول الله صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ فرموده اند:

«إنَّ اللَّهَ لَیُمْلِی لِلظَّالِمِ حَتَّی إِذَا أَخَذَهُ لَمْ یُفْلِتْهُ»

«همانا الله به فرد ستمگر، مهلت می‌دهد ولی هنگامی که او را مؤاخذه کند، رهایش نمی‌سازد». بخاری (۴۶۸۶) و مسلم (۲۵۸۳)

سپس رسول الله صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ این آیه را تلاوت کرد:

وَکَذَلِکَ أَخْذُ رَبِّکَ إِذَا أَخَذَ الْقُرَی وَهِیَ ظَالِمَةٌ إِنَّ أَخْذَهُ أَلِیمٌ شَدِیدٌ (هود ۱۰۲)

«مؤاخذه ی پروردگارت چنین است هرگاه بخواهد آبادی هایی را مؤاخذه کند که ستم کرده اند، همانا عقاب الله تعالی دردناک و سخت خواهد بود».

عزیزان گرانقدر:

لطفاً این سلسله ی مضامین خیلی مهم و حیاتی را با تمام خانواده، اقارب، دوستان، و همکاران تان شریک سازید، و در رشد فکری، عقیدتی، ایمانی و وجدانی همنوع تان اقلاً یک امر خیری را، مایه ی حصولِ صدقات جاریه ی تان سازید.

ادامـــه دارد…

 

 

برچسب ها

احمد جاوید عارفی

نویسنده: استاد احمد جاوید عارفی

‫۲ نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید